RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KREVER ÅPENHET: Tidligere stortingsrepresentant Erling Folkvord (R) mener det er alvorlig at Stortinget ikke vil gå ut med hvor mye det koster å bygge den 250 meter lange tunnelen til et nytt varemottak.
KREVER ÅPENHET: Tidligere stortingsrepresentant Erling Folkvord (R) mener det er alvorlig at Stortinget ikke vil gå ut med hvor mye det koster å bygge den 250 meter lange tunnelen til et nytt varemottak.

Hemmelighold om stortingstunnel: - Politikerne har fjernet seg fra vanlige folks liv

Tidligere stortingsrepresentant med knallhard kritikk av Stortingets hemmelighold.

Nettavisen har de siste dagene skrevet om Stortingets rehabilitering av Prinsens gate 26, og den 250 meter lange tunnelen som skal bygges fram til et nytt varemottak.

Men Stortinget nekter å svare på hva tunnelen koster.

Hemmeligholdet får flere til å reagere, blant annet tidligere stortingsrepresentant Erling Folkvord (Rødt).

- Hemmeligholdet kan ikke skyldes noe annet enn et ønske om å hindre at folk får kjennskap til at Stortingets presidentskap og finanskomiteen mangler evne til prosjektstyring og kostnadskontroll, sier Folkvord til Nettavisen, før han legger tydelig til:

- Hvis du skjærer bort tomsnakket, så kan det ikke være noe annet.

Flere reaksjoner: - En skandale at de holder prisen hemmelig

- Stortinget som en gullfiskbolle

Folkvord, som var stortingsrepresentant fra 1993 til 1997, og som har sittet 19 år i Oslo bystyre, mener hemmeligholdet er alvorlig.

- De har jo tallene, og de har utviklingen i tallene fra den første planleggingsfasen og fram til i dag. Men de må jo ha gamblet på at ingen journalister skulle grave det opp, sier han.

Han synes saken rett og slett er et godt eksempel på at det er en stor forskjell mellom de 169 stortingsrepresentantene og folk flest.

- Det viser jo at gapet har blitt veldig stort mellom vanlige folks hverdag og stortingselitens selvhøytidelighet og deres tilværelse. Det er et lærestykke om hvordan stortingsrepresentantene har fjernet seg fra vanlige folks liv, sier Folkvord.

Han sier han erfarte dette også selv da han var stortingsrepresentant, og beskriver det som «å leve i en boble».

- Jeg opplevde i grunn Stortinget som en slags gullfiskbolle der en kunne svømme rundt og se ut på byen, og det virker som om det har utviklet seg kraftig siden den gang, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

250 METER MED TUNNEL: Den røde streken viser hvor Stortingets nye tunnel skal bygges, fra Rådhusgata til Wessels plass ved Stortinget, under Nedre Vollgate.


- Holmenkoll-prosjektet om igjen

Som Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum påpekte mandag, har Stortingets byggeprosjekt allerede sprukket med 300 millioner kroner.

Den totale kostnadsrammen for prosjektet, rehabiliteringen av Prinsens gate 26, nytt varemottak og tunnelen, er nå på 1,45 milliarder kroner.

- Det her er Oslo kommunes Holmenkoll-prosjekt om igjen, sier Folkvord.

Byggingen av det nye skianlegget på Holmenkollen var anslått å koste 310 millioner kroner da byrådet behandlet saken i 2006, men regningen endte til slutt på 1,8 milliarder kroner.

- Byggeprosjekt som gjelder stortingsbygningen bør være det mest åpne byggeprosjektet i Oslo, der befolkningen til enhver tid bør ha fullt innsyn. I dag er det enkelt å legge ut slike opplysninger på Stortingets nettsider, så det skulle vært en selvfølgelighet, mener han.

- Begriper ikke at de trenger tunnelen

Folkvord tviler også sterkt på at Stortinget trenger den lange tunnelen.

- Jeg kan ikke begripe at tunnelen er nødvendig. De har dagens innkjøring til stortingsgarasjen, og jeg kan ikke forstå at varemengden har økt så voldsomt siden garasjen ble bygget, sier han, og fortsetter:

- Papirbehovet i Stortinget bør ha gått litt ned på grunn av moderne informasjonsteknologi. Matbehovet kan heller ikke ha økt så voldsomt siden det er like mange representanter, og jeg kan ikke begripe at det reelle transportbehovet blir så veldig mye større i de neste 20-30-årene.

Han spør seg også om behovet for en ny tunell virkelig er dokumentert.

- Det er jo ikke akkurat trailere og tømmerlast som skal kjøres inn her, og hvis nåværende innkjøring er en sikkerhetsrisiko, burde man jo planlagt å stenge den samtidig som man bygger den nye, sier Folkvord.

Som Stortinget opplyste til Nettavisen i forrige uke, skal den nåværende innkjøringen til stortingsgarasjen bestå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKALLET IGJEN: Både Halvorsens Conditori og stortingsrepresentantene har måttet flytte ut av de tradisjonsrike lokalene i Prinsens gate 26 i Oslo når Stortinget rehabiliterer naboeiendommen på Wessels plass.


- Synes kanskje det er ubehagelig

- Hva tenker du om at de fleste stortingspolitikerne er tause om saken?

- Det er mulig at de tror at dersom de gjemmer seg i et hull og ser ned og bort, så vil ikke folk bry seg om at de bevilger folkets penger på denne måten, sier han, og legger til:

- Nå når det blir offentlighet rundt det, så vil noen kanskje synes det er litt ubehagelig, men de vil nok stort sett sitte og le litt av «denne dumme offentlige diskusjonen» som blir om denne saken, sier Folkvord.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere