RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er Færder’n farligst

Færderseilasen er farligst etter at deltakerne har kommet i mål.

Over 1150 båter deltar på verdens største seilas i helga. Mange av dem, rundt 800 båter, kommer mest sannsynlig til å ankre opp i indre Havn i Horten.

Her går det som kanskje er årets største fest for båtfolk av stabelen.

Fest betyr berusede mennesker. Som igjen kan bety uforsiktig bruk av brannfarlige vesker. Nå advarer arrangøren mot det farligste som kan skje under Færderseilasen: Brann.

- Den farligste delen av Færderseilasen er etter man kommer i land. Her ligger en skog av båter, kanskje åtte utenpå hverandre, alle med propangass. Det betyr at det ikke blir brann, men en eksplosjon, sier generalsekretær i KNS Jan-Erik Næss til Nettavisen.

Han forteller at de i år har sørget for ekstra mange brannbåter, som skal kunne gå imellom dersom det skulle oppstå brann.

Gjerder inn området
Mens de aller fleste deltakere i Færderseilasen følger rådene om å holde seg edru gjennom seilasen, tar mange seg en ordentlig fest når de kommer i land.

For første gang gjerder arrangørene nå inn området og krever adgangstegn for å komme inn.

- Dette har vi gjort for å stoppe 14-15 år gamle gutter som bare er kommet for å drikke, sier Næss. Det er hyggelig at folk har det gøy, men vi ønsker at dette skal bli en fest og ikke en fyllefest, sier Næss.

Propantest før start
Mens motorbåtfolket må være ekstra forsiktige med gass i motorrommet, har seilbåtfolket den farlige propangassen å stri med.

- Mange har kokeutstyr og kjøleskap som går på propan. Denne gassen er skummelt fordi den er tyngre enn luft og legger seg ved gulvet ved en lekkasje, og er derfor vanskelig å lufte ut, sier administrerende direktør i Norsk Brannvernforening Dagfinn Kalheim til Nettavisen.

Han ber nå alle Færder-deltakere om å gå over propananleggene sine før de stiller opp til start fredag.

- Sjekk at koblinger, særlig den til selve propanflaska, er tett og at slangene er intakte. En test er å brette slange 180 grader, og hvis man ser sprekker, bør den byttes, sier han.

Brannslukningsapparat på minst 2 x 2 kilo er obligatorisk og bør også sjekkes før turen.

- Se at manometermåleren står på grønt. Snu flasken og kjenn at pulveret rasler av gårde, og at det ikke har klumpet seg, råder Kalheim.

- Ikke lek brannmann
Ved en eventuell lekkasje er det viktig å skru av propanapparatet først. Skulle det først begynne å brenne, er det bare en ting som gjelder: Å komme seg ut av båten.

- Plast brenner ekstra godt og det utvikles ekstra mange giftige gasser. Røyken er dessuten svart, så det kan være vanskelig å orientere seg. Man må komme seg bort og få båten fri fra andre båter, sier Kalheim

Jan-Erik Næss sier de kommer til å legge båtene i såkalte branngater, for å kunne taue båtene ut fortest mulig ved en eventuell brann.

Han beroliger deltakerne med at de foreløpig ikke har hatt noen alvorlige branntilløp så langt.

- Nei, det har vi ikke – bank i bordet. Vi har hatt noen tilfeller der folk har kommet opp med svidde øyebryn, men det har heldigvis gått bra, sier han.

Les flere saker om Færderseilasen på Nettavisens båtsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere