RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)

Her vokter Arcus de hemmelige oppskriftene

Norske Arcus vokser videre med nye merker, men gamle oppskrifter er fortsatt gull verdt.
Sist oppdatert:

NITTEDAL (Nettavisen): Norske Arcus har gjort sitt største oppkjøp noensinne og forvalter nå Danmarks mest solgte brennevinsmerker. Men norske oppskrifter er fortsatt gull verdt for selskapet som ble skilt ut fra Vinmonopolet for 17 år siden. Hemmelighetene voktes strengt på anlegget på Gjelleråsen.

Strengt hemmelig
I et glassmonter langt inne i det 48.000 kvadratmeter store administrasjons- og produksjonsanlegget ligger det en bok med gulnede ark. På tittelbladet står det signaturen til daværende teknisk direktør Rolf Fernholdt under en advarsel om at innholdet ikke må gjøres kjent for uvedkommende. Siden er stemplet med Vinmonopolet og datert 10. mai 1974.

Nettavisen får et høftlig, men bestemt «nei» når vi spør om vi kan bla i boken.

- Den inneholder alle våre resepter, også de gamle norske tradisjonsakevittene. Oppskriftene er strengt hemmelige og kan kun ses av vår destillatør og enkelte utvalgte medarbeidere. Alle er naturligvis pålagt taushetsplikt, forklarer kommunikasjonssjef Terje Thurmann-Moe.

Han har jobbet i selskapet nesten like lenge som denne oppskriftsboka har eksistert, siden 1975.

Svenske eiere
Mye har skjedd siden det statlige Vinmonopolet hadde hånd om både produksjon og omsetning av vin og brennevin. Siden 1996 har produksjons- og distribusjonsdelen seilt videre på egen kjøl som Arcus, nå et privat selskap eid av et svenskt børsnotert selskap, Ratos.

Denne uken kom beskjeden om at Arcus-gruppen har gjort unna den formelle overtakelsen av De Danske Spritfabriker og dermed har sikret seg merkevarene Aalborg Akvavit, Brøndums, Gammel Dansk og Malteserkreuz.

På utkikk etter mer
- Ambisjonen er å vokse videre og bli ledende i Norden på vin og brennevin, sier kommunikasjonsdirektør Per Bjørkum til Nettavisen. Han er ny i stillingen og skal etter hvert avløse Thurmann-Moe.

Denne målsettingen innebærer at Arcus-Gruppen er på utkikk etter nye oppkjøpskandidater.

Kjente merker
Thurmann-Moe og Bjørkum tar imot Nettavisen og viser rundt på Arcus' nye produksjonsanlegg på Gjelleråsen i Nittedal kommune. Det skjer få dager etter at avtalen om kjøp av de danske akevittmerkene er satt ut i livet. Avtalen ble gjort i fjor. Selger er franske Pernod Ricard.

Arcus kan nå føye disse danske merkevarene til tradisjonsrike norske som Lysholm og Løiten Linie, Gammel Opland og Gilde.

Betalte 770 mill. kr
Dansk og norsk akevitt har lange og stolte tradisjoner, men smaken og bruken er litt ulik. Typisk for Danmark er at det tradisjonelt vanker snaps til frokost - det vi vil kalle lunsj. 770 millioner kroner betalte Arcus for kjøpet av De Danske Spritfabriker og deres merkevarer.

- I Danmark er det disse merkene som er markedsledende på brennevin, så nå er vi størst på brennevin også i Danmark, sier Thurmann-Moe.

Men det danske forbruket av akevitt er på vei ned. Produksjonsanlegget i Aalborg, som i sin tid var en stor arbeidsplass med flere hundre ansatte, sysselsetter i dag 14 personer. Arcus har likevel tro på videreutvikling av produktene og salgsvekst når det gjelder det danske brennevinet.

De danske merkene skal fortsatt produseres på anlegget i Aalborg, mens Arcus på Gjelleråsen tar seg av de norske merkene.

Nytt og moderne anlegg
Det nye produksjonsanlegget legger beslag på 48.000 kvadratmeter og sto ferdig i fjor vår. Da avløste Gjelleråsen «Chateau Hasle» i Oslo. Salget av eiendommen i Oslo innbrakte 890 millioner kroner. Det kom godt med når Arcus investerte 1,15 milliarder kroner i sitt nye og moderne anlegg. Vel 400 personer har sitt arbeid her.

Kobberkjeler og eikefat
Det er et anlegg med mye hight-tech og automatiserte prosesser, men med gammel teknologi og gamle oppskrifter i bunn for mye av produksjonen. Akevitten fremstilles og får sin kryddersmak i store kobberkjeler og lagres på gamle eikefat. På akevittlageret på Gjelleråsen er det lagret 8500 fat med akevitt av ulik årgang. Her ligger den og modner fra tre til fire måneder til tolv år. Det er gamle sherryfat kjøpt i Sør-Spania som brukes. Hvert fat er på 500 liter. Om alt blir tappet og delt ut, skulle det holde til en flaske akevitt per nordmann.

- Salgsverdien på alt dette er vel mellom tre og fire milliarder kroner, sier Terje Thurmann-Moe og ser ut over akevittlageret med hylle på hylle med edle dråper.

- All historikken bak disse akevittene ligger i en database. Fatene og innholdet blir løpende sjekket. Vi har fire bøkkere som tar seg av fatene dersom staver eller bånd må skiftes.

Begynte i 1975
Thurmann-Moe sier det har vært en lang og begivenhetsrik reise fra den gamle monopolbedriften til dagens Arcus-Gruppen.

- Det er mye yrkesstolthet blant de som jobber her, og så har vi svært kompetente sluttbrukere, sier han.

Lageret på Gjelleråsen har flere avdelinger med alt fra automatiske trucker som henter ut varene som går ut i store volum til ansatte som plukker bestillingsvarer til butikkene via en såkalt pick by voice-system, der de får bestillingene på øret via en robotstemme fra datasystemet. Etter et par dager kan kunden hente flasken i butikken.

Brandy på bulk
Det aller meste av det norske brennevinet produseres på Gjelleråsen. I tillegg importerer og tapper Arcus cognac, whisky og brandy som kommer i store bulklaster med 25.000 liter på hver tank. Vinen som distribueres kommer i hovedsak på flasker.

Kundene er åpenbart mer kresne enn før, og de har mer å velge mellom.

- Norske konsumenter tilbys kanskje verdens største utvalg av vin og brennevin gjennom Vinmonopolet, som listefører mer enn 15.000 ulike produkter. De fleste av disse distribueres gjennom Gjelleråsen-anlegget, sier Thurmann-Moe.

Dette er Arcus-Gruppen

Morselskapet Arcus-Gruppen AS driver med produksjon, salg og distribusjon av vin og brennevin i Norden med hovedkontor, produksjonsanlegg, tapperi og distribusjonsanlegg på Gjelleråsen utenfor Oslo. Fra januar i år har Arcus-Gruppen også en avdeling i Danmark med produksjonsanlegg i Aalborg.

Omsetningen er på cirka 2 milliarder norske kroner. I 2011 hadde selskapet et resultat på 116,8 millioner kroner.

Konsernsjef er Otto Drakenberg.

Datterselskapene i Arcus-Gruppen er Arcus AS, Arcus Wine Brands AS, Symposium Wines AS, Excellars AS, Vinordia AS, Vectura AS, Vingruppen i Norden og nå sist Det Danske Spiritus Kompagni AS.

Arcus-Gruppen eies av det børsnoterte svenske investeringsselskapet Ratos AB.

LES FLERE SAKER:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere