RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SKAL BORT: Fra juni av fjernes all gateparkering i seks pilotområder i Oslo, som her ved Oslo rådhus. Høyre-politiker Eirik Lae Solberg frykter butikkdød, og ber om at planene stanses inntil videre.
SKAL BORT: Fra juni av fjernes all gateparkering i seks pilotområder i Oslo, som her ved Oslo rådhus. Høyre-politiker Eirik Lae Solberg frykter butikkdød, og ber om at planene stanses inntil videre. Foto: Jørgen Berge, Nettavisen/Heiko Junge, NTB scanpix

Høyre frykter spøkelsesby i Oslo når bilene fjernes

Sist oppdatert:
Nå krever partiet at fjerningen av parkeringsplassene stanses.

Om få uker starter byrådet i Oslo fjerningen av parkeringsplasser i Oslo sentrum. Målet er økt byliv, men Høyre frykter at det motsatte vil skje.

- Vi risikerer at en del av butikkene mister omsetning, og i verste fall må legge ned. Vi kan risikere at deler av Oslo blir en spøkelsesby, advarer Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg.

Planen til det rødgrønne byrådet er å starte med seks forsøksområder, men i løpet av 2019 skal all gateparkering innenfor Ring 1 være fjernet.

Driver du næringsvirksomhet og blir rammet av et bilfritt Oslo sentrum? Ta kontakt med Nettavisens journalist.

Les også: Her skal Oslo bli bilfritt

- Ikke byliv uten butikker

Lae Solberg krever nå at planene stanses inntil man har gjennomført en handelsanalyse i de aktuelle områdene.

- Vi foreslår at det skal gjennomføres en handelsanalyse før man iverksetter tiltak, slik at man vet hva situasjonen var før man begynte å fjerne parkerngsplassene og etterpå kan se hvilke konsekvenser det blir av bilfritt byliv, sier han til Nettavisen.

Selv frykter han at folk vil holde seg unna sentrum dersom butikker forsvinner.

- Jeg håper alle er enige om at mange butikker og en levende varehandel er en viktig del av bybildet, og vi må ikke stille oss i en situasjon der varehandel svekkes og butikkene må legges ned som følge av bilfritt byliv. Og det blir ikke mye byliv hvis butikkene blir borte, sier han.

Oslo Handelstands Forening har også tidligere advart mot konsekvensene av byrådets planer.

BILFRITT: Her i de markerte gatene skal det bli parkeringsfrie soner i 2017. Byrådet setter igang et pilotprosjekt i seks områder av sentrum.


Les også: MDG-Lan om bilfritt sentrum: - Myte at motstanden er så stor

- Starter i feil ende

Høyre-politikeren etterlyser mer konkrete planer fra byrådet.

Fakta: Fasene i prosjektet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Hva skjer i 2017?

Sommeren 2017 starter arbeidet med å fremme bylivet i ulike gater i Oslo sentrum, og byrådet har valgt ut seks pilotområder hvor det er et stort potensial til å øke bylivet. Pilotområdene skal bidra til byliv utover Karl Johans gate, og flere av dem vil være med å trekke bylivet ned mot fjorden. Seks områder er utpekt som pilotområder i 2017.

Hva skjer i 2018?

Arbeidet med å fremme bylivet i ulike gater i Oslo sentrum fortsetter og det etableres flere pilotområder.

Hva skjer i 2019?

I 2019 vil permanente bylivsstiltak, som fysisk ombygging av plasser og gater starte opp.

(Kilde: Bymiljøetaten)

- Et av problemene med Ap og De Grønne, er at de har sagt at de vil fjerne parkeringsplasser, men de har ingen plan for hva som skal komme i stedet. Det er mange visjoner, men lite konkret, hevder han.

Lae Solberg mener byrået rett og slett har startet i feil ende, ved at de først fjerner parkeringsplassene uten å ha de store bylivsplanene.

- Men de sier  jo at de har store planer for økt byliv?

- De har noen forslag, blant annet at det skal være spontane møteplasser, kanskje noen åkerstriper, skiløyper og utebenker. Men mye av det er lite konkret, og det som er konkret er det vanskelig å se hvordan skal skape byliv gjennom hele året, sier Lae Solberg.

Les også: Oslo: Tidobler prisen for beboerparkering

VIDEO: Her skal gateparkeringen fjernes:

- Det er tomme ord

Høyres forslag vil bli fremmet for bystyretmøtet i Oslo 21. juni.

- Hvis Ap og MDG mener alvor med at de ønsker mer byliv, så må de ta hensyn til varehandelen. Hvis de gjennomfører dette uten å gjøre en slik analyse, så viser det at ønsket om et mer levende sentrum er tomme ord. Da understreker det at byrådets eneste mål er å fjerne bilene, sier han, og påpeker:

- Skal vi få mer byliv i Oslo sentrum, må vi finne tiltak som bidrar til at flere kommer til byen.

- Hva om dere ikke får tilslutning for deres forslag?

- Da vil vi foreslå at arbeidet med bilfritt byliv stanses, sier Lae Solberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere