RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix/Tor Richardsen (Illustrasjon)

Ikke mobil-forbud på bussen

Sist oppdatert:
Oslo sporveier vil ikke gjøre som svenskene, som innfører forbud mot mobiltelefoni på buss og bane.

Den middelaldrende mannens middagsplanlegging eller søte jenters høylytte betroelser fra helgas festligheter er ofte mer informasjon enn du trenger på en svett buss i ettermiddagsrushet.

Det tar svenskene konsekvensen av, og innfører mandag forbud mot å snakke i mobiltelefon på enkelte busser og t-baner i Stockholm.

Mobilen er allerede forbudt å bruke på fly, og Statens Järnvegars tog har egne stille-vogner. Og nå får den svenske hovedstaden altså egne busser og vogner der mobilen er bannlyst.

Ikke i Oslo
Det vil ikke skje i Oslo med det første.

- Jeg kjenner ikke bakgrunnen for disse tiltakene, men det er veldig uaktuelt for Sporveien å gjøre det samme, sier informasjonsdirektør i Oslo Sporveier, Merete Agerbak-Jensen, til TV 2 Nettavisen.

Hun oppfordrer til vettug bruk av mobiltelefon på buss, trikk og bane, men tror denne typen forbud vil være umulig å håndheve.

- Jeg skjønner at NSB har stille vogner på lengre strekninger, der passasjerene skal jobbe og liknende. Men vi har korte reiser og ikke kapasitet til å avsette egne vogner. Jeg skjønner ikke hvordan et slikt tilbud skulle fungert. Alle har mobil, og den brukes ikke minst på t-banen, der folk er på vei til møter og arrangement, utdyper Agerbak-Jensen.

Som bestefar
Hovedstadens t-banepassasjerer kan fra mandag kjøre bane rundt hele byen - et prosjekt som har tatt seks år og kostet omtrent 1, 4 milliarder kroner. I samme stil som sin bestefar - Kong Olav - som så velkjent tok trikken til marka i 1973, tok kronprins Haakon t-banen under åpningen.

Sporveien skal også innføre et nytt billettsystem, i samarbeid med NSB og Stor-Oslo Lokaltrafikk, men vil ikke gi en dato på driftsstart.

- Det er et komplekst system, med mye dataflyt. Vi må være sikre på at systemet er bedre enn dagens før det lanseres. Jeg kan ikke gi noen dato, men vi skal si fra i god tid slik at passasjerene rekker å forberede seg, sier informasjonsdirektøren.

Oslo Sporveier setter nye vogner i drift i januar, og hele den 40 år gamle vognparken skal skiftes ut innen 2010.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere