RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Sjømannsforbundets inspektør Rune Larsen, mener forholdene i skipet er forferdelige. Her tatt i båtens bysse.
Sjømannsforbundets inspektør Rune Larsen, mener forholdene i skipet er forferdelige. Her tatt i båtens bysse. Foto: Hilde-Christine Brevik

Inspektør: – Det verste jeg noensinne har sett

Mannskapet er bekymret for sin egen helsetilstand og sikkerhet.

Det russiske lasteskipet «Nadir» ligger til kai i Kristiansund. Det har gått fire måneder siden mannskapet om bord har blitt lønnet. 250 dollar, eller omtrent 1.900 norske kroner, er summen de russiske arbeiderne har fått utbetalt, skriver Tidens Krav.

– Dette er sosial dumping på sitt verste, sier Sjømannsforbundets inspektør, Rune Larsen.

Elendige forhold

Tirsdag ettermiddag fikk Tidens Krav bli med Larsen om bord i båten, som leier kaiplass hos Kristiansund Fiskeindustri. Båten ligger nå inne til reparasjon.

– Forholdene er helt elendige. Jeg har sikkert besøkt 1.000 båter til sammen, og denne båten er den verste jeg har sett, sier Larsen.

Blant møkk, skitt og rot står en kokk og lager middag. For et par uker siden oppsto det brann i messe og proviantrommet.

– Vi har forsøkt å vaske opp etter brannen, men det er ikke lett. Å jobbe i disse omgivelsene er helt forferdelig, sier Segey Aslanov (26). Han er én av 14 menn som jobber og bor i skipet. Lugarene er skitne, og ikke større enn en liten bod.

Sergey Aslanov (26) har ikke fått lønn de siste fire månedene. Nå vil han si opp jobben.

Aslanov forteller at han etter å ha fått pengene han mener rederiet er skyldig ham, vil han finne seg en ny jobb. Aldri vil han vende tilbake til båten eller selskapet igjen.

– Jeg vil ikke jobbe for dette selskapet og på dette skipet mer. Det er null fokus på sikkerhet, arbeidsmiljø og trygge omgivelser. Vi er redde for vår egen helsetilstand og sikkerhet.

Han forteller også at mannskapet sliter med å få tak i nok mat.

– Vi har verken mat eller utstyr. Uten utstyr får vi ikke reparert skadene på skipet, og kommer oss ikke vekk herfra. Jeg vet ikke hvor lenge vi må bli liggende, sier han.

Bekymret for kollegene

Aslanov er den eneste blant mannskapet som snakker engelsk. Han er bekymret for kollegene sine.

– Jeg har mulighet til å få jobb hos et annet selskap, men det er verre for kollegene mine som ikke snakker engelsk. De trenger jobben, men det er ikke bra for dem å være her.

Han forteller at mange russere jobber på liknende skip, og at standarden ikke er unik.

– Det alle har til felles er at de trenger pengene, men når man ikke får det man har krav på, så er det ingen gang i å være her. Likevel velger mange å bli, fordi det ikke finnes jobb andre steder.

Rune Larsen mottok bekymringsmelding fra mannskapet. Nå har han sendt rapport til Sjøfartsdirektoratet, som han håper kommer til å følge opp saken.

– Jeg kommer til å følge opp og besøke skipet hver dag framover. Sosial dumping og elendige arbeidsforhold finnes det mye av på båter, men dette er helt forferdelig. Ingen skal måtte jobbe på denne måten, i disse omgivelsene og for luselønn i 2015, sier Larsen.

Mannskapet sover i små lugarer. Gjerne flere på samme rom.

Avviser ansvar

Ove Kanestrøm, som er daglig leder i Kristiansund Fiskeindustri, og som leier ut kaiplassen, sier han og bedriften er agent for båten, men avviser at han har noe formelt ansvar for mannskap og skipet.

– Jeg ble kontaktet av et selskap i Murmansk som lurte på om jeg kunne formidle muligheten for dokksetting da skipet skulle pusses opp. Vi kontaktet Fiskeridirektoratet for å høre om det var noe ved båten, og om de kjente til den. Svaret vi fikk var at de kjente til skipet, men at de ikke hadde noen bemerkninger.

Selv om han avviser å ha noe formelt ansvar for skipet og mannskapet, har han likevel mottatt penger som agent for å utbetale lønn til mannskapet

– Som agent føler vi jo et ansvar for folkene om bord, sier Kanestrøm, som ikke vet når mannskapet sist ble lønnet før de kom til Kristiansund.

– Det var vi som skaffet overnatting for mannskapet etter brannen. Da fikk de overnatte ved Atlanten Camping. Hvor mange som er flyttet tilbake er han ikke klar over per i dag.

– Hvis dere er agent, hva tenker du da om påstandene som kommer fram?

– Det kan jeg ikke si noe om. Jeg har ikke snakket med fagforeningen, men jeg vil kontakte Larsen umiddelbart og få på plass et møte. Jeg vil forsøke å rydde opp i ting dersom det trengs. Jeg ønsker ikke å ha noe utestående med verken fagforening eller myndigheter, sier Kanestrøm.

Har ikke vært om bord

– Hva synes du om forholdene om bord skipet?

– Jeg har ikke vært om bord, men jeg vurderer det sterkt nå.

Han forteller at mannskapet ikke vanligvis seiler med båten.

– Dagens mannskap har i oppgave å pusse opp båten. De fleste av dem har jobbet i én til to uker, sier Kanestrøm.

Les flere saker fra Tidens Krav her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere