RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Italia på vintoppen

Italia har tatt over som Norges rødvinsnasjon nummer èn.

Før var det Frankrike som tronet øverst på listen.

Vinmonopolet økte salget i desember 2006 i forhold til 2005. De solgte 9,9 millioner liter vin og brennevin i desember 2006.

- Fordelt på varekategoriene er dette en økning fra året før fra 9,5 millioner liter. Dette er en økning på 4 prosent fra året før, sier rådgiver Jens Nordahl i Vinmonopolet til Nettavisen.

Svakvin mest populært
I desember var det svakvin som var den mest populære varegruppen hos Vinmonopolet.

Svakvin er en samlende betegnelse for rødvin, hvitvin, musserende vin og rosévin.

- Den økte fra 7 millioner liter fra desember 2005 til 7,3 millioner liter i 2006. Det er 4,5 prosent, sier Nordahl.

Brennevin økte fra 2 millioner liter i desember 2005 til 2,1 millioner liter i 2006.

- En økning på drøyt 5 prosent, sier rådgiveren.

Rødvin størst
Rødvin er den største varekategorien også i desember.

- 57 prosent av salget, altså 6 av 10 flasker kjøpt på polet i desember var rødvin, sier Nordahl.

Italia har nå tatt over som rødvinsnasjon i Norge.

- Det interessante med rødvin i desember og i hele 2006 er at Italia er den mest populære rødvinsnasjonen i Norge. Normalt har det vært den franske som har vært mest populær. Frankrike havnet nå på andre plass, med Spania på tredje og Australia på fjerde, sier rådgiveren.

I desember 2006 er det italiensk og australsk rødvin som har den største økningen.

- Australsk rødvin, tysk og fransk hvitvin og musserende vin øker med 50 000 liter i desember 2006 mot desember 2005. Mens italiensk rødvin er vinneren med en økning på 150 000 liter, sier Nordahl.

Det skal legges til at andre kategorier går ned. Sør-Afrikansk, chilensk og spansk har hatt en reduksjon i desember.

Sprudlevann øker
Salget av champagne og musserende vin har også økt i desember 2006.

- Det har vært en jevn økning gjennom hele året på champagne og musserende. Det ble solgt 383 000 liter musserende i desember, og i desember 2005 ble det solgt 330 000 liter. En økning på 53 000 liter eller 16 prosent, sier rådgiveren.

Gjennom hele året ble det solgt 207 000 liter champagne. Champagne er en liten varekategori hos Vinmonopolet som utgjør 0,2 prosent av salget.

Martini Asti var den mest populære musserende vinen i ukene før nyttår, og også den mestselgende musserende gjennom hele fjoråret.

Årsak til økning
Vinmonopolet har økt omsetningen sin fra 2005 til 2006, men Nordahl tror ikke nordmenn drikker så mye mer.

Drikker vi mer?

- Både ja og nei. Hvis man tar det registrerte konsumet som selges på Vinmonopolet, i dagligvare, på barer og cafèer, der er det en økning i 2006. Men samtidig så er det antagelig en nedgang i det uregistrerte konsumet. Det uregistrerte konsumet består blant annet av hjemmebrent, smuglersprit, tax-free, grensehandel og det folk lager selv av vin og øl. Som en totalkategori, så er det trolig en nedgang der, sier rådgiveren.

Metanolsaken og at Vinmonopolet har blitt mer tilgjengelig er trolig årsaken til nedgangen.

- Det henger nok sammen med metanolsaken, og at polet sprer seg og er lettere tilgjengelig. Det har også blitt dokumentert i forskningsrapporter. Med selvbetjening, så sprer etterspørselen seg over flere merker, folk vil ha kvalitet og er nysgjerrige og kompetente, avslutter Nordahl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere