RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Jeg kutter armen av ham»

Sist oppdatert:
BODØ/OSLO (TV 2 Nettavisen): Flykaptein Stein Magne Lian sier han var klar til å kutte armen av Ibraham Bentera da han så flykapreren gripe etter øksa.

Lian forklarte seg i detalj om hendelsen i Kato Air-flyet da han tirsdag møtte i Salten tingrett.

Slik beskriver han sekundene etter at Bentera slo styrmann Kristian Markus Andresen i hodet med øksa:

- Jeg ser at Kristian har dype kutt i hodet, men jeg velger likevel å gå bak i flyet for å se til passasjerene. Jeg ser at øksa ligger på gulvet og at Ibrahim er overmannet. Jeg tar etter øksa samtidig som Ibrahim prøver å gripe etter den igjen. Jeg tenkte: «jeg kutter armen av han dersom han kommer seg løs», sa Lian i retten.

Lian og Bentera ga hverandre et kort og kjølig blikk da de to møttes i Salten tingrett tirsdag morgen.

- Merker kraftig og tung pust

Lian forklarte seg også svært detaljert om hele angrepet på flyet;

- Da vi nærmet oss Bodø, startet innflygningsprosessen normalt. I det vi er i ferd med å gjøre dette, merket jeg en kraftig og tung pust bak meg, akkurat som om noen var klar til kamp. Deretter smeller det voldsomt. Jeg forstår ikke hva som skjer. Det føles som om en meteoritt kom inn i flyet, sa Lian. Jeg ble slått en gang i hodet og begynte å blø. Jeg snur meg og ser at han står og hugger løs mot Kristian, fortalte Lian.

- Jeg tar tak i hånden til gjerningsmannen og holder den fast. Den andre hånden holdet jeg på stikka. Ibrahim prøver å presse styrestikka fremover ved å legge seg opp på meg. Samtidig stuper flyet mot bakken.

Det er i ettertid funnet fotspor i taket på flyet, noe som tyder på at flyet til tider kan ha vært opp ned.

- Vi hadde ingen kommunikasjon fordi headsettet ble revet av i basketaket. Også hovedbryteren for strøm og kommunikasjon var avslått. Alt var avslått. Dette har Ibrahim bevisst slått av. Han visste hva han gjorde, sa en alvorlig Stein Magne Lian under vitneforklaringen i Salten Tingrett.

- Mens flyet stuper mot bakken, ropte jeg til Kristian: «Nå må du bare dra i stikka det du klarer».

Da hadde vi fortsatt økseangriperen og et par av medpassasjerene over oss. Stikka føltes som den veide flere hundre kilo. Andresen hadde blåmerker etter stikka i hendene i lang tid etter hendelsen, sa Lian.

- Vi var helt nede i bakken, jeg ventet bare på at det skulle smelle. Vi var så lavt at hadde hjulene vært ute, ville vi ha truffet bakken, sa en alvorlig flykaptein.

- Vi fikk etter hvert kontroll på flyet og vi fløy inn i skydekket. Hadde vi ikke kommet ut av dette skydekket relativt rask, hadde dette gått galt. Vi hadde ingen instrumenter å fly etter, sa Lian i retten.

- Tror flyet hadde eksplodert

Styrmann Kristian Markus Andresen forklarte seg også i retten tirsdag.

Det er første gang at han forklarer seg med media til stede.

- Det første unormale som jeg oppdager, er et slag mot hode, rett bakfra. Hodet mitt farer fremover. Jeg tror da at flyet hadde eksplodert. Jeg blir slått ut og vet ikke om jeg blir truffet flere ganger av øksa. Jeg fikk et 6 centimeter langt kutt som var rundt en centimeter dypt. Andresen har fortsatt et synlig arr i hode etter øksa. Jeg fikk fortalt av legen som behandlet meg, at hadde øksebladet vært vridd 20 til 30 grader kunne dette ha fått en dødelig utgang, fortalte Andresen.

- Gradvis kommer jeg til meg selv, og jeg hører en del skrik og rop, trolig fra Stein Magne Lian. Jeg så på Lian og så at det er et basketak med tiltalte og flyet begynte å stupe nedover.

Siktede tar med strak arm tak i stikka mi for å styrte flyet. Kato Air maskinen går også inn i en styrt spiral. I et par sekunder er situasjonen fullstendig ute av kontroll. Stikka kjennes ut som om den er låst.

- Jeg ser ut av vinduet at et jorde kommer imot meg i en enorm fart. Jeg var sikker på at det bare tok et par sekunder så var dette over. Vi roper samtidig bakover i flyet at vi må ha hjelp nå, fort, fort. Da kommer det frem to passasjerer Eriksen og Frantzen som begynner å rive og slite i siktede.Uten at de to grep inn hadde dette ikke gått bra.

- De to passasjerene får noe lunne kontroll over siktede og vi får lettet trykket på stikka. Flyet begynner å stige igjen og da skjønte jeg at mulighetene er store for at vi overlever dette. Headsettene var knust, og at hovedstrømbryteren var av, men vi prøvde likevel å gi beskjed til tårnet om at hadde hatt en form for kaprersituasjon. Vi sendte også kode 7500 som er den internasjonale koden for flykapring, fortalte Andresen.

Da vi landet, hadde jeg noe redusert syn etter alt det blodet jeg hadde i ansiktet. Jeg hadde tatt gardinen mellom kabinen og cockpiten som bandasje.

- Hva tror du formålet med gjerningen var? spurte førstestatsadvokat Geir Fornebo i retten.

- Jeg er ikke i tvil om at dette var et selvmordsforsøk fra siktedes side og at han ville knuse flyet i bakken, sa Andresen i retten tirsdag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere