RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lis M. Homdal

Krever redegjørelse om mobilsvikt

Sist oppdatert:
Frp krever at samferdselsministeren redegjør i Stortinget om det sårbare tele- og datanettet.

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud er bekymret etter nok et eksempel på sårbarheten i det norske tele- og datanettet.

Måtte vente 18 timer
Fredag - midt under flommen - sviktet Telenors mobilnett, og millioner av kunder kunne verken ringe eller tekste. Svikten rammet også kunder hos operatører som leier plass i Telenors nett. 11 timer tok det før Telenor hadde funnet feilen og 18 timer før de kunne melde at ting stort sett var tilbake i normalt gjenge.

Mener regjeringen har gjort for lite
Hoksrud mener det trengs en ny kartlegging og gjennomgang for å sikre at man har sikre hovedløsninger og reservesystemer som kan håndtere uforutsette hendelser. På dette området mener han regjeringen har gjort en for dårlig jobb.

- Frp krever nå at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kommer til Stortinget så snart som mulig og redegjør for teleskandalen, sier Hoksrud ifølge en pressemelding fra Fremskrittspartiet.

Flere eksempler
Det har vært flere eksempler på sårbarheten, mener Frp.

For under tre uker siden førte en feil i Telenors fibernett til store problemer. Sambandslinjene til Bodø kontrollstasjon var ute av drift i en lengre periode, noe som skapte problemer for flytrafikken. Det skapte også problemer for NRK.

- Skal ta lærdom
Rundt tre millioner mobilkunder i Telenor pluss kunder hos Ventelo, Djuice, Talkmore, Ludo og Network Norway - som leier plass i Telenors mobilnett - ble rammet da mobilnettet sviktet fredag. Feilen ble omsider lokalisert til en server på en sentral i Oslo rundt midnatt, og da begynte feilrettingen.

- Det er ikke vanskelig å forstå den kritikken som har kommet, Situasjonen var alvorlig og veldig beklagelig for våre kunder. Det at mobilnettet ble rammet midt under flommen, gjør situasjonen ekstra alvorlig, sier informasjonssjef Kristin Tønnessen i Telenor til Nettavisen.

- Hvorfor tok det 11 timer før dere fant feilen?

- Det var vanskelig å identifisere feilårsaken. Da vi fikk lokalisert feilen ved midnatt, så fikk vi også startet feilrettingen og nettet kom da raskt opp igjen.

- Men det er vanskelig å forstå hvorfor det tok så lang tid å finne feilen?

- Man jobbet etter flere hypoteser, men det var vanskelig å se logikken i feilsituasjonen. Nå skal vi kartlegge årsakssammenhengene, ta lærdom og avklare tiltak for å unngå at noe lignende kan oppstå igjen, sier Tønnessen.

Dette mener leserne

Her er noen av lesernes reaksjoner på svikten i mobilnettet:

- Så lost har jeg ALDRI følt meg! Fikk verken ringt eller sendt melding og det er litt teit når man skal møte folk på senteret og man verken har avtalt klokkeslett eller møteplass, skriver Linn-Elisabeth.

- Bare glem å send meg noen regning for denne måneden! skriver Alf.

- Det er ganske utrolig at et selskap med så mye resurser ikke klarer å håndtere en slik feil. Omstart en server eller to tar vel ikke et døgn? skriver Øyvind.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere