RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX

Krever togkonkurranse

Opposisjonens samferdselspolitikere forskriver konkurranse som medisin mot togkrise.
Sist oppdatert:

Knut Arild Hareide (KrF), leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, sier han er enig med samferdselsminister Ragnhild Meltveit Kleppa (Sp) i at togkaoset er uakseptabelt og at det er krise.

LES OGSÅ:- Skal ikke stå og fryse

Men han er ikke fornøyd med tiltakene statsråden presenterte på en pressekonferanse i dag.

- Dette er kortsiktige tiltak. Jeg savner grepene som virker på lengre sikt. NSB trenger konkurranse og Jernbaneverket må fornyes, sier Knut Arild Hareide til Nettavisen.

- Vernet og beskyttet
Jernbaneverkets direktør, Elisabeth Enger, antydet at etaten har kompetanseproblemer på dagens pressekonferanse, noe også Hareide har bitt seg merke i.

- De siste to årene har Jernbaneverket brukt 600 millioner kroner på et signalanlegg de ikke kan bruke. Etaten fremstår som vernet og beskyttet, her trengs det nytenkning. Elisabeth Enger fortjener ros for at hun er ærlig om situasjonen. Hun tar grep som jeg opplever som positive, når hun nå innrømmer at etaten har utfordringer når det gjelder kompetanse, sier Hareide.

Han mener at både penger og omorganisering må til for å bli kvitt togkaoset, og peker på at en løsning kan være å organisere Jernbaneverket som et statlig foretak som Avinor.

- Ikke nok fokus
Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) er ikke fornøyd med NSBs kriseberedskap.

- De har ikke nok fokus på hva de skal gjøre når togene ikke går. De må være føre var, ha en beredskap og være kjappere til å sette inn busser, sier Tenden til Nettavisen.

Hun mener det er på høy tid å omorganisere Jernbaneverket.

- Jernbaneverket har fått leve sitt eget liv. Jeg mener vi bør konkurranseutsette deler av Jernbaneverket, slik det ble gjort med deler av Statens vegvesen, i stedet for å pøse inn penger i gamle systemer som ikke fungerer. Etaten er preget av sterke fagforeninger og jeg tror mer konkurranse vil virke skjerpende, sier Tenden.

- Råtner på rot
Frps Arne Sortevik, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, er ikke nådig i sin dom over jernbaneforfallet. Han mener at iallfall de fire siste regjeringene må dele på skylden for elendigheten.

- Nå betaler vi prisen for forfallet og har fått en tjeneste som ikke er til å stole på. Jernbaneinfrastrukturen har fått råtne på rot. Det er jo helt underlig at de som vil ha lyntog løfter det fram med en voldsom glød når togene vi allerede har ikke går. Det er et paradoks. Vi må først av alt få orden på dagens infrastruktur - så fort som mulig, sier Sortevik til Nettavisen.

- Bra hun tør
Sortevik mener bevilgningene regjeringen har lagt på bordet er for små. Og han mener at det må konkurranseutsettelse til for å få jernbanen på skinner igjen.

- De har ikke dette kaoset i våre naboland. Vi nordmenn er glad i konkurranse når det gjelder sport, så hvorfor ikke prøve det for å bli kvitt togkaoset? spør Sortevik.

Også han skryter av at direktøren i Jernbaneverket setter spørsmålstegn ved om etaten har høy nok kompetanse.

- Hun er relativt ny i stillingen. Det er bra at hun evner, makter og tør å sette spørsmålstegn ved om etaten presterer godt nok, sier Sortevik.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere