RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Kutter ruter etter Dash 8-skandalen

Widerøe kan bli nødt til å kutte ruter etter å ha satt Dash 8 Q400-flyene på bakken.

Problemene med Dash 8 Q400-flyene er i ferd med å bli en dyr affære, også for norske Widerøe. Flyselskapet vurderer nå både å kutte ut enkeltruter og senke frekvensen på enkelte ruter.

- Det er noen ruter vi kanskje må redusere på, og det kan også bli aktuelt å kutte helt ut enkelte ruter, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK .

SAS slakter
Torsdag ble det kjent at SAS Sverige må sparke personell på grunn av kostnadene rundt flytypen. SAS Sverige har varslet at de vil kvitte seg med 230 stillinger blant kabinpersonalet og pilotene. 150 kabinansatte skal også være truet av oppsigelse.

Les også: Ulykkesfly gir SAS-oppsigelser

I Norge har Widerøe måttet sette sine fire Dash 8 Q400-fly på bakken.

Til NRK sier Kongsteien at selskapet foreløpig ikke blir nødt til å si opp ansatte som følge av tapene.

- Vi har tatt av egen kapasitet for å dekke opp for flyene som ble tatt ut av trafikk. Vi har kunnet sette inn egne fly som var i ferd med å selges.

Høy regning
Han sier at de utvilsomt vil se på 2007-tallene at Dash-skandalen har kostet.

- Vi har ikke regnet på dette ennå, men første gang de ble satt på bakken kostet det oss 10 millioner kroner. Hvor mye vi totalt taper på dette kan jeg ikke anslå ennå. Mye avhenger av når vi får solgt Q400-flyene og hva vi eventuelt må gjøre med dem først, sier Kongsteien.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere