RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Atle Jørstad (iOslo.no)

Lappen hans kostet 170 kroner

Sist oppdatert:
Nå kjører han lovlig i Norge. - Jeg har vel vært litt heldig, sier Egill Neumann.

(iOslo.no) En neve dollar. Det er det førerkortet har kostet Egill Neumann (28).

- Jeg stoler ikke alltid helt på meg selv når jeg kjører med manuell giring. Men jeg tror jeg skal stikke ut med brodern (19) og trene litt, sier Neumann til iOslo.no.

Oppkjøring på 10 minutter
Da han var 17 var han utvekslingsstudent i den lille amerikanske byen Dumas i Arkansas. Å ta førerkortet kostet ham 24 dollar. Siden han bodde hos en politimann, slapp han å betale for kjøretimer.

Dermed måtte han bare gjennom en flervalgstest med 25 spørsmål, og kjøre i ti minutter med automatgir i den lille byen med 5000 innbyggere. 24 dollar senere, eller ca. 170 kroner etter kursen dengang, hadde han førerkortet.

Det er det siste han har sett til en kjørelærer.

- Jeg hadde kjørt litt på forhånd, så det var ikke noe stort problem å få lappen. Men jeg har nok vært ganske heldig, sier 28-åringen med et smil.

Fikk nytt i Island
Etter at studieåret i USA var omme flyttet Neumann hjem til Norge, og vurderte å skaffe seg førerkortet på vanlig vis. For den laminerte lappen fra USA hadde ikke hjulpet ham stort i den norske trafikken.

- Jeg var forberedt på å ta førerkortet her, men så flyttet jeg til Island, og tenkte jeg skulle ta den der istedenfor. Men da jeg dro til politiet ba de meg bare om å fylle ut et skjema og legge ved bilde, så hadde jeg et islandsk førerkort som gjaldt over hele verden, sier Neumann.

Betalte bare gebyrene
Førerkortet var bare midlertidig, og gjaldt for to år. To år senere, i 2005, studerte Neumann i Sverige.

- Der fikk jeg byttet kortet til et som er gyldig i ti år, og det står ikke noe om automatgir på kortet, sier Neumann.

Han har ikke betalt for noen kjøretimer eller tester siden, men kan nå kjøre hvor som helst i verden med alle biler i førerkortklasse B. Han har betalt litt mer enn de 24 dollarene, men du kommer til å bli skuffet igjen - det er nemlig fortsatt ufattelig mye mindre enn deg.

- Jeg betalte vel 250 kroner på Island og 200 kroner i Sverige for å få utstedt kortene, sier Neumann.

Han forteller at han både har blitt stoppet av politiet og leid bil med førerkortet, uten noen problemer.

Hva er vitsen?
- Du klarer deg jo fint med minimal opplæring. Er det egentlig noen vits med all opplæringen norske kjøreelever får?

- Jeg tror det er forskjell på hver enkelt, men det er jo en grunn til at det er så mye opplæring. Det kreves en del. Men det viktigste er at man kjører og får erfaring med bilen, svarer Neumann, som selv sier at han har tatt det meste av opplæringen på egen hånd.

Sparte 20.000 kroner
- Hvis han har et førerkort som gjelder i Norge, uten begrensninger på seg, må man forholde seg til det førerkortet han har, sier seksjonsleder Sonja Sporstøl i Vegdirektoratet.

Hun har ingen planer om å nekte Neumann å kjøre på norske veier.

- Svenskene har ti års administrativ myndighet, så dette er nok et fullverdig førerkort. For å få et norsk må han bare ta det med til en trafikkstasjon, ta et bilde og få byttet det. Da vil det koste gebyret for å få utstedt dokumentet, samt bildet, sier Sporstøl.

Sporstøl anslår at de fleste betaler mellom 20.000 og 25.000 kroner for å få sertifikatet i Norge, inkludert kjøreopplæring.

Kunne gått annerledes
Hadde Neumann kommet direkte fra USA til Norge, ville han måttet ha kjørt opp på nytt.

- Dersom man har tatt førerkortet i USA og kommer tilbake til Norge, må man ta en praktisk prøve for å bytte inn førerkortet. Men jeg kjenner ikke til at noen har strøket fordi de er uvant med manuell giring. Det er vel heller synd på girboksen, sier rådgiver Dagfinn Mo i Vegdirektoratet.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere