RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ole-Kristian Losvik/NRK Nordland/Scanpix

Lynet traff høyderoret

Sist oppdatert:
Havarikommisjonen som skal etterforske krasjlandingen i Bodø bekrefter at lynet flerret av deler av høyderoret på Dornier-flyet.

Dermed mistet piloten store deler av kontrollen før han skulle inn for landing ved Bodø lufthavn. Ved andre landingsforsøk traff flyet bakken 20 meter før rullebanen, og skled deretter inn på flystripa.

- Høyderoret er skadd, men om dette er årsaken til ulykken vil jeg ikke spekulere i, sier havariinspektør Birger Bull til TV 2 Nettavisen.

Havarikommisjonen for sivil luftfart fortsetter fredag arbeidet med å undersøke hva som gikk feil da Kato Airs fly styrtet ved Bodø lufthavn torsdag morgen. De fire passasjerene ble skadd i ulykken. To av dem kunne selv forlate flyet.

Vil følge lynet
Tre inspektører fra havarikommisjonen vil fredag forsøke å finne ut hvor flyet ble truffet av lynet.

- Vi vet at lynet kom ut ved haleroret. Nå vil vi forsøke å følge lynets ferd og se hvor det ble truffet, sier Bull til TV 2 Nettavisen.

Inspektørene vil gjennom dette arbeidet også se om lynet har gjort annen skade som kan ha ført til ulykken.

Til England
Etter hvert vil flyet bli flyttet til et av forsvarets hangarer på Bodø lufthavn slik at inspektørene kan fortsette arbeidet med flyvraket i bedre omgivelser. Mandag reiser inspektørene til England med ferdskriveren og taleregistratoren.

- Foreløpig er vi i en fase der vi samler innformasjon. Det er farlig å treffe for raske konklusjoner om hva som forårsaket ulykken. Derfor ønsker vi ikke å spekulere i det, sier Bull.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere