RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Må betale for stjålne tellerskritt

Sist oppdatert:
Årlig ringes det for flere hundretusen kroner fra stjålne mobiltelefoner. Eieren får regningen.

Se hele innslaget på TV 2 Sumo her.

Forbrukerombudet krever nå et nytt regelverk der telefonselskapene betaler regningene fra telefonen er meldt stjålet, melder TV 2 Nyhetene.

I dag er det eieren av telefonen som må betale regningen og beløpne kan bli høye.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon skal personlig sørge for at svindlerne og kjeltringene i markedet blir avslørt og får store problemer. I 2008 var det IKT-bransjen som var versting-sektoren, men et firma som ikke eksisterer fikk flest enkeltklager for endeløs svindling av nordmenn: Nor-finans.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener telefonselskapene bør følge praksis med såkalt «maxtap» slik bankene bruker, når bankkort meldes stjålet.

- Det vi ønsker er en standardkontrakt som alle telefonselskaper skal bruke, hvor det står hvilket makstap enhver forbuker skal betale. Det kan være 1000 kroner som er maksimalt vanlig uforsiktighet som forbruker kan bruke, sier Thon til TV 2 Nyhetene.

Ifølge Thon er noe av problemet at det ikke er lovregulerte beløpsgrenser på mobiltelefoner.

- Mobiltelefonen er i ferd med å bli ett betalingskort i tillegg til å være en telefon. Da er det naturlig at vi ser på reglene og prøver å få de mer like, som for bankkort og andre kort i dag, legger han til.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere