RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VILLEDENDE: Forbrukerombudet ser alvorlig på manglende og villedende prismerking av dagligvarer.
VILLEDENDE: Forbrukerombudet ser alvorlig på manglende og villedende prismerking av dagligvarer. Foto: Illustrasjonsfoto Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)

Matbutikkene slurver med prising av varer - får refs av Forbrukerombudet

Sist oppdatert:
- Alvorlig, men ikke overraskende, sier Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet gjennomførte i juni tilsyn i sju butikker fra de største dagligvarekjedene i Oslo: Bunnpris Storo, Coop Extra Storo, ICA Storo, Kiwi Sandakerveien, Meny Bjølsen, Rema 1000 Storo og Rimi Nydalen.

Forbrukerombudet sjekket om varene var merket med pris på hyllen og om hylleprisen samsvarte med prisen i kassen.

- Vi får jevnlig klager og henvendelser angående dette fra forbrukerne. Vi hadde en større aksjon for noen år siden hvor vi gjennomgikk en del butikker i Oslo og Trondheim. Denne gangen gjorde vi et mindre tilsyn i Oslo. Vi fant manglende prismerking i alle butikkene. I ett par av butikkene fant vi også butikker som hadde én pris i hylla og en annen når du skulle betale i kassa, sier fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem til Nettavisen.

Meny lover bedring

Markedsføringsloven si at varer i butikkene skal prismerkes slik at prisene lett kan ses av forbrukerne. I tillegg skal enhetsprisen komme frem, det vil si prisen per kilo, liter eller lignende sånn at det er mulig å sammenligne pris på varen uansett størrelse på pakningen. For at forbrukerne skal kunne sammenligne prisene i de forskjellige butikkene må også prisen være riktig.

Fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem sier butikkene må ha et større fokus på prising av varer.

Alle butikkene hadde mange varer som manglet skikkelig prismerking. Hver enkelt butikk må melde tilbake til Forbrukerombudet hvordan de har endret sine rutiner for prismerking etter tilsynet innen 21. august. Det ble også sjekket om kundene får den samme prisen i kassen som  det står i hyllen. Der var de fleste butikkene flinke, men Meny på Bjølsen og Coop Extra på Storo hadde ifølge Forbrukerombudet mange prisavvik.

Butikksjef Marius Hoberg ved Meny Bjølsen skylder på svikt i rutinene.

- Vi gikk over fra papirpriser til eletronisk prising rett før sommeren. Men såkalte ekstraplasser med kampanjevarer, som sommertorg og grilltorg var ikke bra nok priset, da de fortsatt har den gamle løsningen. Og når det kom prisoppdateringer har ikke prisen på sesongvarene blitt oppdatert. Når vi får eletronisk prising over alt, skal det bli helt riktig, sier Hoberg til Nettavisen.

Ved Coop Extra Storo henvises Nettavisen til driftsleder, men han har så langt ikke besvart våre henvendelser.

Artikkelen fortsetter under bildene.

I Meny-butikken ble det funnet disse avvikene på pris.



I Coop-butikken ble det funnet disse avvikene på pris.


- Dessverre ikke overrasket

Forbrukerombudet mener slurv er hovedårsaken til feil eller manglende prising av varene i dagligvarebutikkene.

- Jeg er dessverre ikke overrasket over omfanget. Vi får klager og henvendelser som viser at dette er et problem. Den mest nærliggende forklaringen er slurv, at butikkene ikke tar seg tid til å gjøre dette på en skikkelig måte. Når det gjelder prisen i hyllen og det kunden betaler for varen, var prisen både høyere og lavere i kassen. Det tyder på slurv og ikke en skummel plan fra butikkenes side.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Alle varer i en dagligvarebutikk skal være merket med pris og pris per enhet, det vil si per liter, kilo og så videre.


Redd det har sklidd ut igjen

- Når det er sagt er det alvorlig at det ikke brukes ressurser på dette. Det er svært viktig for forbrukerne å få opplyst riktig pris. Hvis kundene skal velge varer basert på pris, må det være riktig, sier Gjedrem.

Han understreker at tilsynet kun er en sjekk av enkeltbutikker og at enkelte kan ha hatt en dårlig dag. Det er ikke siste gangen Forbrukerombudet vil gjennomføre slike pristilsyn.

- Da vi hadde en storaksjon sist fant vi mange problemer i første runde. Da vi kjørte en runde til litt senere, merket vi en klar bedring. Vi oppfordret også kjedene til å ha fokus på dette. Nå er vi redde for at det har sklidd litt ut igjen, sier Jo Gjedrem til Nettavisen.

Forbrukerombudet ønsker tips om butikker som er dårlige på prismerking.

- Vi kan ikke ha tilsyn i alle butikker, så vi er avhengige av forbrukernes tips.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere