RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

HELLER GULROT: Heller enn å forby biler, bør de starte med å gjøre det gratis å reise kollektivt i Oslo sentrum, mener møbelhandler Pål Reenskau.
HELLER GULROT: Heller enn å forby biler, bør de starte med å gjøre det gratis å reise kollektivt i Oslo sentrum, mener møbelhandler Pål Reenskau. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

Mener Oslo-politikerne begynner i feil ende med bilfritt sentrum

Byrådet vil gjøre Oslo sentrum bilfritt innen 2019. I handelsnæringen er det utbredt bekymring.
Sist oppdatert:

OSLO (Nettavisen): - Det er kroken på døra om de innfører bilfritt sentrum. Vi sliter nok allerede med at folk ikke kan parkere utenfor døra.

Les også: Her er Oslos nye byråd

Møbelhandler Pål Reenskau (48) hos A. Huseby i Møllergata sukker over byrådserklæringen og løftet om at Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen 2019.

Les også: Oslo sentrum skal bli bilfritt innen fire år

Les også: - Oslofolk som stemte grønt, har ikke innsett at de bør selge bilene sine

- Jeg skjønner grønt fokus, og Miljøpartiet De Grønne er idealister på sitt felt. Men heller enn å nekte, bør de motivere. Heller enn å forby biler, bør de starte med å gjøre det gratis å reise kollektivt i Oslo sentrum. Hva tenker politikerne om framtida til Oslo sentrum, skal det bare være restauranter her? spør han.

Hva tenker politikerne om framtida til Oslo sentrum, skal det bare være restauranter her?

På den andre siden av gaten, litt nærmere Youngstorget, sitter gallerist Bjørn Mathisen i sitt lokale og tenker i de samme baner:

MØLLERGATA: Oslos nye byråd erklærer at Oslo sentrum skal bli bilfritt innen fire år. Blant de som jobber i butikk og driver næring i Oslo sentrum er meningene delte om bilforbud er det rette grepet. Bldet er fra Møllergata.

- De begynner i feil ende. Det nye byrådet bør for eksempel se på Roma og hvordan de har løst det der med gratis trikker og busser i sentrum. Jeg er sikker på at at det vil lønne seg samfunnsøkonomisk, sier innehaveren av Galleri Pingvin, som har holdt det gående i 30 år.

Roma har løst det med gratis trikker og busser i sentrum

Mathisen er bekymret for utviklingen i Møllergata, som tradisjonelt har vært en av handelsgatene i Oslo sentrum. «Møbelgata» er den blitt kalt. Restriksjoner på trafikk og parkering i kjølvannet av angrepet på Regjeringskvartalet har gjort det vanskeligere å drive butikk i området, påpeker han.

GALLERIST: Bjørn Mathisen er innehaver av galleri Pingvin i Møllergata. Han er bekymret for utviklingen i sentrum og skeptisk til byrådet som vil gjøre sentrumskjernen bilfri.

- Før hadde vi Vinmonopolet i nabolaget her. De hadde kølappsystem, og folk rakk innom oss for en titt mens de ventet. Nå er det langt færre av de som bare slenger innom, sier han og er opptatt av mange trenger en bil når de handler.

- Hvis du skal kjøpe et stort, fint maleri her, så vil du gjerne ha det med deg i bilen. Det koster kanskje 18.000 kroner, og det er ikke bare enkelt å ta med på bussen, sier han.

PÅ EGER: Vilde Haram på Høyer Luxury tror et bilfritt sentrum vil påvirke særlig helgehandelen.

Men ikke aller føler samme uro som herrene i Møllergata. På handelshuset Eger sier barist Christian Huber (44) at han tror det vil fungere, om det bare legges til rette med gratis parkeringsplasser og gode ordninger for kollektivtrafikken.

- Se på andre byer, så ser man at det lar seg gjøre, sier Huber, som selv er fra Zermatt i Sveits.

- Der kan du ikke kjøre i sentrumskjernen med vanlige bensinbiler, bare elbiler, forteller han.

Vilde Haram (26), avdelingsleder på Høyer Luxury på Eger, sier hun vil vite mer om hva Oslo-byrådet tenker, før hun konkluderer.

- Men jeg tror bilfritt sentrum vil påvirke særlig helgehandelen. Skal du handle mye og ha med deg barna, så setter du deg heller i bilen og kjører ut til et kjøpesenter hvis det er bilfritt i sentrum. Det ville jeg gjort.

På Stortorvet treffer Nettavisen en mann som er ubetinget positiv til et bilfritt sentrum, drosjesjåfør Zulgej Popalzeic (36).

Det er vanskelig å komme fram og dyrt å parkere

- Jeg ville ikke tatt bil ned til sentrum selv, hvis det ikke var for at det var jobb. Det er vanskelig å komme fram og dyrt å parkere. Og tenk hva det koster å ha bil, 30.000-40.000 kroner i året.

Popalzeic mener Oslo med sitt kollektivtilbud og drosjenæring har et godt tilbud til de som vil la bilen stå og mener et bilfritt Oslo sentrum bør la seg gjennomføre uten store problemer.

Les også: Bilfritt Oslo vekker oppmerksomhet i Europa

POSITIV: Drosjesjåfør Zulgej Popalzeic (36) har tro på et bilfritt sentrum og mener folk vil klare seg med buss, trikk, bane og drosje.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere