RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Vidar Knai (Scanpix)

Mer togkaos i vente

Sist oppdatert:
Her er grunnene til at det vil ta mange år før de grunnleggende problemene som gir stadige togstanser ved Oslo S blir løst.

(iOslo.no) Å heve standarden på jernbanestrekket rundt Oslo S vil ta mange år. Her passerer 600 tog daglig, på en strekning europeiske jernbaneeksperter har beskrevet som kritisk overbelastet. Her er grunnene til at det vil ta mange år før problemene er løst.

- Det utvendige signalanlegget på strekningen Oslo S - Skøyen består ifølge Aftenposten av 5600 komponenter, og svært mye av dette må skiftes ut.

- Selve skinnegangen må byttes ut, og selv om beslutningen om utskiftning er tatt, vil det ta år bare å legge planer for alle puslespillbitene som må på plass ved full oppgradering av hele strekningen.

- Hvilke private selskaper som skal hjelpe Jernbaneverket med jobben, er ikke bestemt.

- Medarbeidere som har kompetanse på signalfeil, har den siste tiden forlatt Jernbaneverket til fordel for andre, bedre betalte jobber.

- Antall personer som kan kjøre arbeidsmaskiner langs toglinjene er kritisk lite. I motsetning til tidligere kreves nå full lokførerutdannelse.

- Jernbanedirektør Steinar Killi har ifølge Aftenposten konstantert at budsjetter på 2007-nivå er utilstrekkelige for å gi norsk jernbane et løft.

Les flere nyheter hos iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere