RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Kystverkets overvåkingsfly / SCANPIX)

«Nå går vi rundt»

Sist oppdatert:
BERGEN (TV 2 Nettavisen): Sekunder før «Rocknes» gikk rundt, hørte kapteinen på redningsskøyta «Odd Fellow» en desperat melding over radioen: «Nå går vi rundt.» Bare meter unna så han tragedien utstpille seg.

Følg slepet av Rocknes direkte på web-TV

Redningsskøyta var bare meter unna da det store fartøyet kantret og folk havnet i sjøen, fortalte Odd Fellow- kaptein Frank Steinar Eines da han vitnet i sjøforklaringen etter Rocknes-havariet i Bergen i dag.

Redningsskøyta var på vei til et rutineoppdrag ved Flesland, og passerte Rocknes like før Vatlestraumen. Alt så OK ut.

- Alt så bra ut. Fartøyet hadde ingen slagside, slik det har vært snakk om. Da ville vi ha sett det, sa Eines.

Mottok nødmelding
Etter å ha passert Rocknes, fortsatte Odd Fellow gjennom Vatlestraumen. Kort tid etter hørte kapteinen mayday-meldingen på radioen. Samtidig ropte maskinisten om bord at Rocknes hadde kraftig slagside.

- Jeg snudde rundt 180 grader, og satte fart tilbake. Da vi var rundt 300 meter fra Rocknes, tippet den rundt. Like før, bare sekunder, hørte jeg en på brua på Rocknes si: «Nå tipper vi rundt». Like etter gjorde den det, og vi så folk ramle i sjøen, sa Eines.

Eines sier han ikke halt klarte å fatte det da mayday-meldingen gikk.

- Jeg klarte ikke helt å samle tankene. Jeg tenkte at vi hadde jo nettopp passert Rocknes, og at alt så OK ut da. Jeg tenkte at de måtte ha fått problemer i Vatlestraumen, sier Eines til TV 2 Nettavisen.

Mannskapene om bord i redningsskøyta plukket opp i alt seks overlevende og fikk dem om bord. De fortsatte søket etter andre, til de rundt klokka 17 gikk inn til Hilleren kai med de seks de hadde reddet.

- Den eneste tanken som står i hodet på en i en slik situasjon, er å få flest mulig opp. Jeg husker at jeg også tenkte at de helt sikkert ikke hadde rukket å få på seg redningsutstyr eller drakter, og at det var kaldt og fælt i vannet, fortsetter den erfarne skipperen.

Han sier at han også tenkte på propellene, og at de måtte manøvrere forsiktig mens de søkte etter savnede.

Fem minutter
Eines kan ikke tidfeste nøyaktig hvor lang tid kantringen tok.

- Jeg så ikke på klokka. Men hvis mayday-meldingen kom klokka 16.30, vil jeg tro det gikk fem minutter, og så tippet fartøyet rundt.

Sterk motstrøm
Ifølge Eines var ikke Rocknes spesielt nær land da den kantret. Han vil anslå at slik de så det, så fartøyet ut til å være vest-sydvest for Hilleren.

- Jeg kan ikke si det nøyaktig. I en slik situasjon er tankene rettet inn mot å redde folkene, sier Eines.

Ifølge Eines var det sterk motstrøm i Vatlestraumen denne mandag ettermiddagen. Han mener at de gikk med mellom 17 og 17,5 knops fart da de passerte Rocknes. Da de kom inn i Vatlestraumen, slo han av autopiloten og styrte for hånd.

God oppfølging
Eines har vært skipper i redningsselskapet siden 1986. Han har vært stasjonert ulike steder i landet, og har også tidligere vært stasjonert i Bergensområdet. Da alarmen gikk sist mandag, hadde han imidlertid bare vært en måneds tid i området.

Eines skryter av oppfølgingen de har fått fra Redningsselskapet, både under aksjonen og i ettertid.

- Vi var to fartøyer fra Redningsselskapet som deltok i aksjonen. Også fartøyet «Hvaler» kom til etter hvert. Det er et fartøy som bemannes av frivillige. Heldigvis var de på et møte på basen da meldingen gikk, og de var derfor mye raskere på stedet enn de ellers ville ha vært, sier Eines.

Han forteller at de etter aksjonen hadde en debriefing på basen. De fikk også tilbud om avløsning hvis de ønsket det.

- Vi har fått all den oppfølging og støtte vi trenger. Det har jeg opplevd tidligere også. De stiller alltid opp med den hjelpen vi trenger, sier Eines til TV 2 Nettavisen.

Skipperen valgte å bli værende på vakt, og gikk ikke i land før tirsdag denne uken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere