RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Navneskifte kan koste 3,6 mrd

Et navneskifte for Statoil kan komme til å koste 3,6 milliarder kroner, mener merkevareekspert.
Sist oppdatert:

Merkevareekspert Christian Sinding sier også at Statoils merkevareverdi på fem milliarder kroner vil gå tapt, skriver Dagens Næringsliv.

- Jeg anbefaler statsminister Jens Stoltenberg å få verdiberegnet merkevaren Statoil. Da ville han fått sjokk, og finansminister Kristin Halvorsen ville smilt fra øre til øre over hvilke enorme verdier de sitter på. Konklusjonen ville vært klar. De hadde beholdt Statoil-navnet, sier Christian Sinding i Brand Consulting til avisen.

Sinding har beregnet at kostnadene for å bytte navn på Statoil vil ligge på mellom 2,6 og 3,6 milliarder kroner. Det er grep som kreative prosesser og logodesign, juridisk beskyttelse i en rekke land, og rebranding av synlige steder hvor navn og logo dukker opp, som vil koste selskapet dyrt.

Ifølge statsråder og andre sentrale regjeringskilder som VG har vært i kontakt med er det liten sannsynlighet for at regjeringen vil godta et navnebytte.

- Det er mer sannsynlig enn noe annet at selskapet vil hete Statoil også etter fusjonen, sier en statsråd til VG.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere