RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
STØTENDE REGNING: Nora Weng (86) viser fram regningen hun fikk . – Jeg synes det er rart at de skal ha betalt for tre timers arbeid når de var her i underkant av en time, forteller hun.
STØTENDE REGNING: Nora Weng (86) viser fram regningen hun fikk . – Jeg synes det er rart at de skal ha betalt for tre timers arbeid når de var her i underkant av en time, forteller hun. Foto: Hans Olav Nyborg

Nora (86) fikk regning på 6.275 kroner

Sist oppdatert:
Nora Weng (86) fra Skjetten skulle bare bytte taklampa. Når regninga fra elektrikerfirmaet dumpet ned i postkassen fikk hun sjokk.

(Romerikes Blad): – Han var jo her bare en liten stund, og så skal han ha betalt for tre timer, sier Weng.

Klagde på regningen

Hun trodde først at det var gjort en feil med fakturaen hun fikk, og tok kontakt med firmaet.

– Han jeg pratet med ble litt sur da jeg fortalte at jeg syntes det var rart at de skulle ha betalt for tre timer. Det tok ikke så lang tid å bytte lampa, forteller hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FAKTURA: Her er regningen som Nora Weng fikk etter elektrikerbesøket.


Vi jobber ikke gratis

Jørn Hartmann er daglig leder i Elsmart AS som utførte jobben hjemme hos 86-åringen.

– Jeg ble kontaktet dagen før av kunden. Vi fikk da vite at hun hadde hatt et strømbrudd hjemme og trengte hjelp. Siden det ville blitt veldig dyrt om vi skulle komme hjem til henne den kvelden anbefalte jeg henne å vente til neste dag, forteller Hartmann.

Dagen etter kom en av elektrikerne på befaring hjemme hos pensjonisten og fant ut at det måtte ny taklampe på plass.

– Den ansatte måtte da kjøre til vår leverandør på Ensjø og få tak i en ny lampe, selvfølgelig skal hun betale når vi jobber for henne, fortsetter Hartmann.

– Kunne dere ikke kjøpt en ny lampe nærmere Skjetten?

– Vi kunne jo også gjort det, men da er sjansen stor for at prisen ville blitt enda høyere siden det ikke er vår leverandør.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

DYR TAKLAMPE: Nora Weng foran resultatet av de 6275 kronene. (Foto: Hans Olav Nyborg)

Sjekket andre bedrifter

Romerikes Blad har vært i kontakt med andre elektrikerfirmaer og bedt dem gi et pristilbud på samme jobben. Tilbudene de kom med var fra 2.770 til 3.370 kroner, Dette var for en lignende taklampe og en times jobb, inkludert kjøring til Skjetten.

Vil bestride kravet

Etter å ha hørt forklaringen til Elsmart vil nå Weng bestride kravet fra bedriften.

– Han var jo ikke her i tre timer. Hva skulle han gjort her så lenge? Stirret på lampa?

Få tilbud skriftlig

Undis Scheslien er regiondirektør i Forbrukerrådet på Romerike. Hun forklarer at det er viktig å avtale pris på forhånd.

– Har man avtalt en pris kan ikke fakturaen overstige tilbudet med mer enn 15 prosent. Man kan også bestride fakturaen hvis man ikke er enig i beløpet som skal betales. Da kan ikke bedriften sende saken til inkassoselskapene før partene har pratet sammen, forteller hun.

– Det kan også lønne seg å ta kontakt med flere bedrifter hvis man synes at tilbudet man har fått høres for dyrt ut, avslutter Scheslien.

Les flere nyheter på RB.no her!

Fakta: Forbrukerrådets tips

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Få alle tilbud skriftlig, da kan ikke leverandøren overstige tilbudet med mer enn 15 prosent.
  • Sjekk pristilbud hos forskjellige firmaer.
  • Er du uenig så kan du bestride fakturaen, da kan den ikke gå til inkasso.
  • Du kan også bruke arbeidskontrakter som ligger på Forbrukerrådets hjemmesider.

Kilde: Forbrukerrådet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere