RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leder Dag Bjørgestad i begravelseskjeden Fonus, mener begravelsesbransjen henger langt etter andre bransjer på flere områder.
Leder Dag Bjørgestad i begravelseskjeden Fonus, mener begravelsesbransjen henger langt etter andre bransjer på flere områder. Foto: Colourbox/Fonus

Nordmenn bestiller begravelser via nettbutikk

Sist oppdatert:
- Begravelsesbransjen oppfattes som traust og gammeldags.

(Nettavisen): For et par måneder siden var begravelseskjeden Fonus først ute i Norge med å tilby bestilling av alt rundt en begravelse via internett. Blant annet for å skape mer åpenhet rundt kostnaden for en begravelse.

- Når man blir pårørende etter et dødsfall, oppstår det gjerne som en akutt situasjon. Som regel har man ikke bakgrunn for å vite noe særlig om begravelser. Det er naturlig å søke på internett for å få informasjon. Da må kunden kunne finne priser og gjøre bestillingen der også, sier Dag Bjørgestad, leder i Fonus - Hedmark, Østfold og Akershus.

Du tenker kanskje at det er helt naturlig å kunne finne og kjøpe en vare eller tjeneste på internett. Men når det gjelder begravelser, kister, gravsteiner og lignende har du vært nødt til å ta personlig kontakt med et begravelsesbyrå.

De første månedene tjenesten har vært ute, mai, juni og juli, har det vært om lag åtte begravelser hvor det har vært en ren nettbestilling, og rundt 15 hvor bestillingen er gjort på nett, men de pårørerende likevel har ønsket personlig kontakt med byrået. 

- Ikke upersonlig

- Det er ikke litt upersonlig å bestille en begravelse på nett?

- Tvert imot, vil jeg nesten si. De pårørende trenger ofte tid. Det er umulig for oss å si hvilke beslutninger og enkeltelementer som er viktig for hver enkelt pårørende. I et planleggingsmøte på to timer, setter vi agendaen. På internett kan kunden gjøre det i ro og mak, sier Bjørgestad.

Familiebedrifter

Nettavisen har sjekket nettsidene til flere begravelsesbyråer. Enkelte har lagt ut fullstendige prislister, mens andre kun opererer med fra-priser eller har prisene er godt gjemt. Bjørgestad har en mulig forklaring på hvorfor så få begravelsesbyråer har prisinformasjon og bestillingsmulighet på nett i 2015.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Først i 2015 ble det mulig å bestille en hel begravelse via noen tastetrykk.


- Det er jo litt rart. Hvis du kommer til en leverandør i andre bransjer, blir du skuffet hvis du har søkt på et produkt og det ikke står hva det koster og hvor du kan bestille det. En forklaring kan være den tradisjonelle strukturen i bransjen. I Norge, og i de fleste vesteuropeiske land, består bransjen av veldig mange små foretak, typisk familiebedrift eller mann-/konebedrift.

Han sier han vil bli veldig overrasket om ikke de større aktørene i bransjen jobber for bedre løsninger på nett.

- De fleste er også vel etablert og har nok å gjøre, da blir forretningsutvikling nedprioritert. En annen teori er at ingen andre har gjort det før nå. De har ikke vært nødt til å gjøre det, sier Bjørgestad.

Kan være vanskelig å bestille på egenhånd

Hos begravelsesbyråkjeden Jølstad har man foreløpig ikke muligheten til å bestille begravelser på nett.

Men administrerende direktør, Jan Willy Løken, lover at det kommer.

Administrerende direktør Jan Willy Løken i Jølstad begravelsesbyråforteller at mange av deres kunder trenger noen å snakke med når de skal bestille en begravelse.

- Vi jobber med en løsning der folk kan orientere seg enda mer enn en kan nå, forteller han til Nettavisen.

Han mener en begravelse er såpass spesielt at det nødvendigvis ikke kan sammenlignes med bestilling av andre varer og tjenester.

- Det er en del variabler ute og går som gjør at det som pårørende ikke nødvendigvis er så enkelt å orientere seg på slike sider. De valgene man tar har en del konsekvenser. Og de konsekvensene må vi opplyse om så godt det lar seg gjøre. Rundt halvparten av våre kunder har ikke vært med på å bestille en begravelse før. Da er vi med vår kompetanse langt bedre rustet enn pårørende som skal gjøre dette for første gang, sier Løken.

- Mange trenger noen å snakke med

Han forteller at Jølstad har gjennomført undersøkelser hvor det kommer frem at noen ser for seg å bestille begravelser på nett.

- Det interessante er at andelen går ned for dem som allerede har vært med på å arrangere en begravelse. Ved første øyekast er det kanskje rart. Men vi tror det har med at folk setter pris på de rådene vi gir. Selve bestillingen er ganske kompleks og ting henger sammen uten at sammenhengene nødvendigvis er åpenbare. Og mange trenger rett og slett noen å snakke med.

Løken mener gode nettsiders hovedformål er at pårørende skal kunne orientere seg og sette dem i stand til å ta informerte valg.

Mange tar i bruk digitale minnesider

- Er det andre måter begravelsesbransjen moderniseres på?

- Noe av den største endringen i senere tid, som er i ferd med å gripe om seg,  er digitale minnesider. Som en del av dette har vi digitale dødsannonser man kan ha i stedet for å betale flere tusen kroner i en avis. I løpet av noen timer kan pårørende få meddelt dødsfallet, til dem man ikke ringer til, via sosiale medier. Som byrå kan vi være med på å legge til rette for det, men også stille eventuelle kritiske spørsmål, sier Jan Willy Løken.

Jølstads digitale minnesider har, ifølge Løken, hatt nærmere 40.000 besøkende den siste måneden.

Planlegg din egen begravelse

Er du en person som liker å beholde kontrollen, også etter at du har gått bort, er det fullt mulig å planlegge sin egen begravelse. En morbid tanke for noen, men Bjørgestad forteller at det gjøres stadig vekk.

«Det hvite arkivet» eller «Livsarkivet» som noen byråer kaller det, er et arkiv som gjør at man kan registrere hvordan ens egen begravelse skal gjennomføres.

- Du trenger ikke involvere andre i dette. Nå kan du planlegge begravelsen i detalj, og bare sørge for at en pårørende får brukernavn og passord for å fullføre bestillingen. Eller så kan vi ta vare på informasjonen, i det såkalte hvite arkivet.

I flere land, deriblant Sverige, finnes det sentrale dødsregistre, som gjør at et begravelsesbyrå kan kjøre sine lister opp mot registeret. Dermed kan en persons begravelse bli arrangert uten noen form for «innblanding» fra pårørende. I Norge må de etterlatte ta kontakt med begravelsesbyrået for å gjennomføre bestillingen.

- Henger langt etter

Dag Bjørgestad mener begravelsesbransjen henger langt etter andre bransjer på flere områder.

- Ser vi en parallell til andre bransjer er utviklingen i begravelsesbransjen der dagligvarehandelen var for 30 år siden, og der annen faghandel var for 15 år siden. Vår bransje kan være veldig godt egnet for kjeder og sammenslutninger, sier han til Nettavisen.

I starten av forrige århundre var en begravelse å regne som en dugnad utenfor de større byene. Det var også vanlig at lokale snekkere laget kister om vinteren. Bonden kunne også ha flere kister på stabburet til fremtidig bruk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Begravelse på Nordre gravlund 1907.

Begravelsesbyrå var et byfenomen

- I løpet av 100 år har fødsler og dødsfall gått fra noe som ble ordnet ufaglig, til å samles i institusjoner og kommersielle bransjer. Utfra hva jeg vet, endret bransjen seg litt etter andre verdenskrig. Da gikk det fra å være et byfenomen til å bli noe som dekket hele landet. Rundt 70-tallet var hele landet stort sett dekket opp, sier han.

I etterkrigsårene hadde Norge en gradvis økning i antallet døde hvert år. I 1993 hadde vi det høyeste antallet døde noensinne. Etter år 2000 har dødstallene her til lands stadig gått nedover.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bondebegravelse 1890-1910


- Traust, konservativ og tilbakelent

- De økende dødstallene gjennom 80-tallet, med en topp rundt 1990, førte til at stadig flere begravelsesbyråer ble etablert. Etter det har det ikke skjedd noe særlig grunnleggende. Bransjen oppfattes nok blant folk flest som ganske traust, konservativ, tilbakelent og kanskje litt gammeldags, sier han.

De siste årene har antallet døde hvert år gått ned.

- Alle dør, men vi vet ikke når. Et marked som er i tilbakegang, trigger ofte leverandørene til å se på hva de kan gjøre for å sikre virksomheten, sier Bjørgestad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere