RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Odd Inge Jacobsen)

Norges farligste flyplass

Sist oppdatert:
Fem større havarier på 16 år. Nå jobber forskerne med å gjøre flyplassen sikrere.

Forsker Karl Johan Eidsvik ved SINTEF har i lang tid jobbet med å kartlegge luftstrømmene rundt Hammerfest lufthavn. Arbeidet hans inngår i et prosjekt som Avinor, SINTEF og Meteorologisk institutt har satt igang for å lage et turbulensvarslingssystem for turbulensutsatte flyplasser i Norge.

Systemet er nå under utprøving ved flyolassene i Hammerfest, Sandnessjøen og Molde. Til våren vil Luftfartstilsynet forhåpentligvis godkjenne systemet. Da vil pilotene ha et verktøy som skal gjøre flytrafikken i Norge sikrere.

De spesielle luftstrømmene ved norske småflyplasser har i mange år vært et problem i norsk luftfart. Verst er det altså ved Hammerfest.

Terrengskapt turbulens kan ha vært en medvirkende årsak til 11 større flyulykker i Norge, skriver NTNU og SINTEFs fagblad «Gemini». Siden 1987 har fem av disse skjedd ved Hammerfest lufthavn.

- På det nåværende stadiet er det for tidlig å konkludere med noe som helst. Men vi ser jo av dataene at det er svært mye såkalte vindskjær i området. Vindskjær er vindforhold som gjør at fly mister løftet. I tillegg er det kraftig turbulens. Man kan nok trygt slå fast at flyplasser som ligger tett inntil fjellsider, ikke har en klok beliggenhet, sier Eidsvik til Finnmark Dagblad.

Det kommer som ingen overraskelse for Erling Bergesen, prosjektleder for Avinors turbulensvarslingssystem. Han sier til TV 2 Nettavisen at man gjennom hele 90-tallet har jobbet for å lage varslingssystemer for denne typen vind. Problemet har vært at behandling av denne typen værdata krever kraftige datamaskiner. Først de siste årene har man fått datamaskiner som er kraftige nok til å lage gode varslingssystemer.

Bergesen sier at varslingssystemet, som nå prøves ut ved flyplassene i Hammerfest, Sandnessjøen og Molde, gir pilotene informasjon om vindstyrke i området. Dette formidles gjennom en internettportal og gjennom den vanlige værinformasjonen som piloter mottar før hver flygning.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere