RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
STENGT: Bergensbanen blir stengt resten av uken.
STENGT: Bergensbanen blir stengt resten av uken. Foto: Johannessen, Sara (Scanpix)

Norges verste toglinje

Sist oppdatert:
Sjekk hvilken linje som med 57 prosents punktlighet er verst i landet!

- Uakseptabelt, mener leder i samferdselsutvalget.

På følgende måte svarer leder Odd Arild Kvaløy (Sp) i samferdselsutvalget i fylket når Rogalands Avis presenterer skrekktallene om 57 prosents punktlighet for Oslo-Stavanger-nattoget i første halvår i år:

- Oi.

Krever grep
Til sammenligning var punktligheten 81 prosent i første halvår i fjor. Kvaløy er tindrende klar på at NSB nå må skjerpe seg:

- NSB har ikke annet valg enn å ta dette på alvor. De må nå sette av alle nødvendige ressurser for å rette opp årsakene, sier han til Rogalands Avis.

Tallene kommer fram i en delvis konfidensiell rapport som NSB har oversendt Samferdselsdepartementet.

- Verken passasjerene eller NSB er tjent med dette. Det er for dårlig, og jeg går ut i fra at det både skyldes de generelle problemene NSB har samt vinterens problemer, sier han.

Slik er NSBs forklaring i halvårsrapporten:

- Uakseptabelt
«I tillegg til vinterproblemene for infrastruktur og rullende materiell, hadde Jærbanen meget dårlig punktlighet i januar, februar og mars på grunn av at de infrastrukturmessige forholdene ikke var på plass før ny ruteplan ble iverksatt fra 14. desember 2009. I tillegg sviktet kritiske infrastrukturkomponenter i oppstartfasen for det nye dobbeltsporet.»

- Det er nok en beskrivelse som er korrekt. Men det er helt uakseptabelt. Det undergraven tilliten til hele jernbanesystemet. Det er veldig alvorlig, og nettopp det motsatte av hva vi trenger, sier Kvaløy.

God lokalpunktlighet
Nærmest bunnoteringen til Oslo-Stavanger-nattoget er «fjerntrafikklinjen» Trondheim-Bodø med 59 prosent. Punktligheten for Stavanger-Kristiansand er 73 prosent, mens lokaltog i Stavanger scorer 90 prosent – mot 76 prosent i tilsvarende periode i fjor.

- Punktlighet i kollektivtrafikken er ett av dets viktigste konkurransefortrinn. Svikter den, betyr det problemer, sier Kvaløy.

Les flere saker hos Rogalands Avis her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere