RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norsk reiseliv føler presset

Små aktører må jobbe hardt for å kapre turistene.

(SIDE2): I forkant av årets Reiselivsmesse på Lillestrøm, råder norske bransjeeksperter både nye og gamle aktører til å ta globaliseringen på alvor.

Små og mellomstore aktører blir skviset ut av markedet.

– Etter hvert som folk verden over reiser stadig mer, har globaliseringen for alvor satt sitt preg på verdens reiselivsaktører. Store internasjonale hotellkjeder og flyselskaper kjøper seg opp i stadig flere land, og mellomstore nasjonale bedrifter må ofte gi tapt for sterkere merkevarer, sier reisebransjedirektør, Rolf Forsdahl, i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

Han mener globaliseringen treffer reiselivet hardere enn de fleste andre bransjer.

I takt med den sterke veksten i norsk reiseliv, har også den norske reiselivsbransjen vokst i rekordfart de siste årene.

Ifølge NTB, fikk Norge i 2007 besøk av 4,3 millioner utenlandske turister, og de representerte i overkant av 29 millioner gjestedøgn - en økning på hele 6,8 prosent. Tallene er hentet fra Transportøkonomisk institutts (TØIs) gjesteundersøkelse for 2007 og fremlagt av reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Han håper på en lignende turistøkning i 2008.

Les mer om ferie og reiser her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere