RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norsk strømselskap i trøbbel

Sist oppdatert:
Telinets gateselgere skal ha utgitt seg for å jobbe for en konkurrent.

(iOslo.no) Nå er Forbrukerombudet så irritert på Telinets gjentakende brudd på Markedsføringsloven at de truer med å sende ut en skikkelig bot, samt at Telinet har fått varsel om forbudsvedtak.

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på Telinet. I en klage skrive kunden at Telinets selgere brukere villedende "spar"-påstander uten å ane noe om forbrukerens faktiske strømforbruk. En annen klager på at han fikk mangelfulle opplysninger om månedsgebyrer og forskuddsbetaling. Men det kommer mer:

Fikk strøm-overraskelse
«... og i klagen fra NN går det fram at forbrukeren som ba om et tilbud, i stedet ble knyttet til en avtale om strømleveranse,» står det i Forbrukerombudets siste brev til selskapet.

Og sist men ikke minst finner vi en rekke klager på at Telinets selgere «gir inntrykk» av å være fra en konkurrent ved navn Eidsiva.

Forbrukerombudet kontaktet Telinet allerede i august om deres villedende markedsføring og negative omtale av konkurrentene. En og en halv måned senere svarte selskapet og viste til et brev fra januar hvor de også lovet at kontrollrutinene var blitt ytterligere skjerpet.

Klagene fortsetter å komme
Men klagene fortsatte å dumpe inn i Forbrukerombudet gjennom høsten, og nå har selskapet en uke på seg til å reagere på varselet om forbudsvedtak, ifølge Forbrukerombudets korrespondanse med Telinet.

- Det viser seg at det stadig vekk dukker opp nye klager her på de samme problemstillingene. Det er rolige perioder hvor vi ikke får noen klager, men så blusser det opp på nytt, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til iOslo.no.

Han forteller at hovedproblemet er gate- og kjøpesenterselgerne til Telinet som ikke gir god nok informasjon om det de selger - strømavtaler.

- Det har dessverre vært noen få feil i salget, og det har vi tatt tak i. Dette går på opplæring av selgerne og hva man har lov til å bruke av argumenter og hva man ikke har lov til å bruke. Det andre er å fange opp signaler fra kundene. Vi tar omfattende stikkprøver ved at vi ringer opp minimum hundre nye kunder for kvalitetskontroll hver måned i tillegg til at avbestillingsårsaker blir kartlagt, sier markedssjef Bjørn Arctander i Telinet Energi AS til iOslo.no.

Har du blitt lurt av gate- og telefonselgere? Kontakt journalist Bjørn Lecomte på bjorn.lecomte@ioslo.no

- Kunden kan ha misforstått
Når det gjelder klagene på at selgerne hans skal ha utgitt seg for å være fra en konkurrent, er Telinet-sjefen mye mindre ydmyk:

- Vi kan ikke se at vi har gitt inntrykk av å være fra en konkurrent. Dette er stikk i strid med vår markedsstrategi, vi legger store ressurser i å markedsføre vårt eget merkenavn. Våre selgere har store stands og grundig uniformering. Det går grundig fram at det er Telinet som selger. Det kan likevel ikke utelukkes at noen få kunder har misforstått og tror vi er noen andre enn vi er.

Forbrukerombudet har vært i kontakt med Telinet i mange måneder og begynner å bli grundig lei av å få høre at alt er så fint. Så mens Telinet forteller dem at de stadig får strengere og bedre kontrollrutiner, så mottar ombudet stadig nye klager.

«hvor mye det virkelig koster»
- Telinet viser til at de har opplæring av selgere, hvor det da blir vektlagt at de ikke skal si sånn og sånn. Men det er tydelig at noe svikter ett eller annet sted når vi får inn relativt mange klager, sier Frode Elton Haug og forteller at de får inn klager når Telinet-kunder får regningen dumpa ned i postkassa og ser «hvor mye det virkelig koster».

Telinet-sjefen innrømmer at selgerne «i noen tilfeller» har skrytt på seg for mye.

- Selgerne har ikke anledning til å love en besparelse for fremtiden, men vi har hatt noen få tilbakemeldinger på at dette likevel har skjedd. Det dreier seg om totalt 10-15 klager som vi har mottatt via Forbrukerombudet i perioden og noen av disse omhandler løfter om besparelse, sier Arctander.

Forbrukerombudet er ikke helt overbevist:

Liv og lære-problemer
- Generelt er det stor avstand mellom det de sier og det de gjør, sier Frode Elton Haug.

Telinet på sin side er svært opptatt av å få fram følgende:

- Vi ønsker å gjøre dette på riktig måte. Det er viktig for oss at salget foregår så perfekt som mulig. Vi har ikke noe å tjene på en kunde som trekker seg.

Selskapet har til mandag åttende desember på svare ombudet på hva de skal gjøre pronto for å ha tilfredsstillende markedsføring. Hvis det ikke er godt nok, kan det svi i lommeboka til strømselskapet.

Les flere nyheter på iOslo.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere