RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ansgar Gabrielsen, Næringsminister, Høyre
Ansgar Gabrielsen, Næringsminister, Høyre

Norske myndigheter dårligst på nett

Sist oppdatert:
Det offentlige Norge scorer dårligst på nettet i Norden. Globalt havner vi på en skuffende 15. plass, til tross for at vi har best internettdekning i verden. Best i klassen er Canada. Dårligst er Sør-Afrika.

Norge kommer dårligst ut blant de nordiske landene i Accentures årlige globale undersøkelse som kartlegger offentlige tjenester over nettet.

- Det offentlige kan oppnå store gevinster ved å styrke sitt tilbud av nettbaserte tjenester. Her har Norge fortsatt mye å hente, sier fagansvarlig Jostein Ingvaldsen i Accenture.

- Det er langt frem til de beste landene, og utfordringene fremover er mange og komplekse. På mange måter er det et paradoks at Norge, med verdens høyeste internettpenetrasjon, scorer så lavt i undersøkelsen, sier Ingvaldsen.

Undersøkelsen ”eGovernment Leadership: High Performance, Maximum Value,” har testet over 200 tjenester i 22 land. Deltakerlandene er gitt en score ut fra blant annet modenhet på produkt og hvor avanserte og brukervennlige tjenestene oppfattes. Suveren vinner for fjerde år på rad er Canada, etterfulgt av Singapore og USA på delt andreplass. Sverige, Finland, Danmark og Australia deler tredjeplassen i undersøkelsen.

Årets undersøkelse viser fem trender innen elektronisk forvaltning:

- Etter en periode med rask ekspansjon, avtar nå fremgangen. Mange land har kommet opp på et tilnærmet likt nivå på tjenestetilbudet.

- Det offentlige høster for første gang betydelige besparelser gjennom å tilby mer fleksible og kostnadseffektive tjenester online.

- Etter å ha tatt ut raske gevinster ved en overgang til elektronisk forvaltning, står nasjoner nå foran nye komplekse utfordringer i å integrere tjenestene på tvers av etater og mellom ulike nivåer av forvaltningen.

- Markedsføring og bevisstgjøring gis økt prioritet for å øke kjennskap og bruk av tjenester.

- Personifiserte tjenester blir stadig mer utbredt.

Mangelfull kompetanse bremser fremgang i Norge
Norge var blant nasjonene i undersøkelsen som gjorde størst fremskritt i 2003, men må likevel se seg klart slått av sine nordiske naboland. Norske myndigheter har selv avdekket et behov for økt kompetanse innen IT og kommunikasjonsteknologi hos ledere i det offentlige. Manglende kompetanse er trolig en begrensende faktor til fremgang for Norge.

- For lav kompetanse resulterer ofte i beslutningsvegring og svak gjennomføringsevne som gjør at gode IT strategier forblir fine ord og lite handling. Denne kompetansesvikten er delvis årsak til det manglende samarbeidet mellom etater og departementer, som igjen er medvirkende til liten effektivitet av satsingen på digitalisert tjenesteforvaltning, sier Ingvaldsen.

Brukeropplæring nødvendig
Undersøkelsen avdekker videre et generelt stort gap mellom innbyggernes kjennskap til hvilke tjenester som finnes og de som faktisk eksisterer. Offentlige nettbaserte tjenester brukes hovedsaklig fortsatt til informasjonssøk og ikke til transaksjonsforemål som til eksempel å godkjenne selvangivelsen eller søke om pass.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere