RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Noe som var en bekk, skylte bort 25 meter av underbygningen under sporet ved Geithus Stasjon
Noe som var en bekk, skylte bort 25 meter av underbygningen under sporet ved Geithus Stasjon Foto: Arve Bakken / Jernbaneverket

NSB-forsinkelser: Kan ta flere dager

Sist oppdatert:
Dette gjorde regnskyllet med jernbanen.

Ekstreme nedbørsmengder over Buskerud fører til flere forsinkelser og innstillinger hos NSB.

- Vi kan like gjerne bygge nytt, sier Jernbaneverket.

Buskerud har i løpet av de siste døgnet opplevd ekstreme nedbørsmengder nedbørsmengder.

Nedbøren har gitt skader spesielt i området Hvittingfoss og Hof mellom Buskerud og Vestfold samt i området nord for Drammen, Øvre Eiker, Nedre Eiker og Mjøndalen.

I Mjøndalen i Nedre Eiker er det registrert 132 millimeter nedbør natt til tirsdag. Kommunen ble nødt til å iverksette evakuering av en rekke boliger.

- Ekstremværet har ført til stor vannføring i flere vassdrag. Vi ser at det flere steder er store utfordringer med oversvømmelser i tettbygde strøk. Vi har også registrert flere meldinger om skred i regionen, sier fungerende vassdrags- og energidirektør Anne Britt Leifseth i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Skylte vekk underbygg
Vannmassene etter uværet «Frida» har ført til problemer for jernbanen, som har ført til innstillinger og forsinkelser, og det vil ta flere døgn å utbedre skadene.

Ved Geithus stasjon ble en bekk til en frådende vannmasse og skylte bort underbygningen under sporet over en strekning på 20-25 meter natt til tirsdag, opplyser Jernbaneverket.

Ved Åmot henger sporet i friluft over store hull.

På Randsfjordbanen har Jernbaneverkets oppsynsmann Arve Bakken talt opp fem steder med utvaskinger og ras.

Følgelig ble Randsfjordbanen og Sørlandsbanen mellom Hokksund og Kongsberg stengt.

Ras sperrer sporet
På Sørlandsbanen har det gått ras på begge sider av Krekling stasjon i Øvre Eiker.

Banesjef Bjørn Ståle Varnesmellom har merket mellom 10 og 20 steder med skader som må repareres. Alt sammen ligger på strekningen Darbu-Skollenborg.

Togene er nå innstilt mellom Oslo S og Hønefoss over Drammen. Mellom Oslo S og Hønefoss kjører togene over Roa.

I tillegg er det flere innstillinger mellom Oslo S og Stavanger og mellom Oslo S og Bergen.

Bergensbanens tog blir kjørt via Gjøvikbanen og Roa mens Sørlandsbanens tog går via Vestfoldbanen.

Mer informasjon om ruteendringene kan du lese her.

- Kan like gjerne bygge nytt
Samtidig fortviles det over nedslitt infrastruktur som er et pengesluk når det gjelder vedlikehold.

- Nesten alle norske jernbanestrekninger er eldgamle. Den nyeste, Nordlandsbanen, feiret jo nettopp 50-årsjubileum. I fjor satte også et tog verdensrekord i hopp på ni meter, påpeker Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til Nettavisen.

Han sikter til togsettet som sporet av på Rørosbanen 5. september i fjor og hoppet cirka ni meter før det landet utenfor sporet. Ti personer ble skadet i ulykken.

Jernbaneverket har ikke enda full oversikt over hva det vil koste å utbedre skadene. Men Bårdstu sier det er snakk om svært mye penger, særlig når tapte inntekter blir tatt med i beregningen.

Halvt århundre gammelt
- Det er klart at når vi skal reparere Bergensbanen, Dovrebanen, Rørosbanen og Sørlandsbanen år etter år, ja, da kan vi like gjerne bygge nytt, sier Bårdstu, og har fjorårets og årets uvær friskt i minne.

- Problemet er at da ting ble bygd for over et halvt århundre siden, ble det tidvis brukt finmasse til underbygget sporene ble lagt på, i det man gikk tom for pukkel og stein, sier han.

Disse områdene er veldig sårbare og blir skylt vekk når det kommer litt vannføring.

Ved Hvittingfoss i Kongsberg kommune fikk enkelte vannet inn i husene sine.

Østlandet neste
Utover tirsdagen melder NVE om store vannføringer minkende vannføringer på Sørlandet, men til gjengjeld varsler de lokalt mye nedbør i indre strøk av Trøndelag, nord i Buskerud, i Hedmark og Oppland, øst i Akershus og i Østfold.

Det er ventet at vannføringen vil øke raskt i enkelte mindre vassdrag, men vannføringen ventes ikke å nå nivå for 5-årsflom i større vassdrag. Lokalt mye nedbør og kraftige byger kan medføre oversvømmelser, og tettbygde strøk vil være spesielt utsatte.

Bårdstu sier at Jernbaneverket kan gjøre lite med været.

- Det eneste vi kan gjøre er å stoppe togene før det går galt, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere