RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nytt tilfelle av blodpropp

Sist oppdatert:
For andre gang på kort tid har helsevesenet registrert et tilfelle av blodpropp etter bruk av hormonpillen Diane.

VG skrev i forrige uke om 17-åringen som fikk hormonpillen Diane for å bli kvitt sine kviseplager og endte opp med livstruende blodpropp i lungene. Nå opplyser sykehuset i Vestfold til avisa at de også kjenner til et annet tilfelle.

- Vi kan bekrefte at vi hadde et lignende tilfelle noen måneder før 17-åringen ble innlagt. Også her kan Diane ha vært en medvirkende årsak, sier fagdirektør Halfdan Aass ved Sykehuset i Vestfold ifølge VG.

Det andre tilfellet var en kvinne i 30-årene. I likhet med 17-åringen skal hun ha brukt Diane over en lengre periode. Også hun måtte oppsøke lege da hun ble tungpustet, slapp og fikk smerter i brystet.

Avdelingsoverlege Steinar Madsen i Statens legemiddelverk sier til VG at det ikke er grunn til å forby Diane, som først ble lansert som p-pille, men som nå bare skrives ut for behandling av hudproblemer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere