RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jan Inge Ebbesvik / iBergen.no

Oppfinner rydder snusklyser

Henry Helgheim har brukt sju millioner på sin oppfinnelse. Nå står oppdragene i kø og hjelp søkes.

(iBergen.no) Et TV-innslag i 2003 om snusklysene som ødela gulv og glass på restaurantene, fikk oppfinner Henry Helgheim til å gå ut på kjøkkenet og skjære snitt i et nøttebeger. Der, på den lille halvtimen ved kjøkkenbordet, så «Snusebassen» dagens lys for første gang.

Produktet rett hjem
Til tross for at han var overbevist om at oppfinnelsen kom til å bli en suksess, så var han likevel spent på om folk skjønte konseptet. Men prøveperioden på to måneder på flere restauranter i Norge og i Sverige, viser at produktet har gått rett hjem.

- Det er slutt på at folk kaster snusen på gulvet. Når snusen skal ut, går de rett bort til beholderne og kaster snusen i boksen. Jeg har brukt en del kvelder her nede på Zachen for å sjekke ut om folk klarer dette og det er egentlig lykkedager for meg å sitte her. Utrolig gøy for meg å se at det fungerer. Mange restauranter trodde det ville bli tidkrevende med boksene, men det tar ikke mer enn fem sekunder å skifte, sier Helgheim og smiler.

Han legger ikke skjul på at han jublet da TV 2 for en stund siden kunne fortelle at snusforbruket i landet var gått i taket.

- Slik jeg ser det nå, er det nesten like ille å ikke ha noe som tar imot brukt snusavfall og tyggis, som om de hadde fjernet askebegrene når folk kunne røyke på restaurantene

Klarer ikke svelge unna
Henry Helgheim har i realiteten nå pådratt seg et større problem enn han noen sinne har hatt med produktet. For det som en gang var en liten nøtteboks er blitt så etterspurt at han ikke klarer å følge opp henvendelsene.

- Jeg sitter alene og klarer ikke å følge opp alle henvendelsene som kommer. ene dagen er det en idrettshall, neste dag er det et hotell. De ringer fra Sverige og er interessert...... Jeg klarer rett og slett ikke ta unna alt. Dette har vokst meg over hodet, jeg må rett og slett ha inn proffe folk.

- Proffe folk?
- Ja, folk som kan reglene i business. Jeg trenger rett og slett investorer som ser potensialet i produktet. Markedet skriker etter boksene mine, det handler bare om å ta tingene i rett rekkefølge. Restaurantene i Sverige og Norge, tyggisproblemene i hele Europa, USA som har fått opphevet sitt snusforbud, privatmarkedet der jeg allerede har avtale med store engros-firma, og alle de andre kundegruppene som kommer med henvendelser, svarer Helgheim som vet han sitter på en gullgruve.

- Jeg har også fått verdenspatent på produktet og har for tiden ingen konkurrenter. Så det handler bare om å få hjelp til å rulle det ut i markedet.

Tyggisprodusent jublet
Snusebassen er for snus, men Helgheim har også tenkt på de enorme mengdene med tyggis som blir klistret under bordet eller tråkket i gulvet. Produktene er i praksis helt like - det er bare navnene som skiller dem. «Snusebassen» setter fokus på brukt snus, mens «CleanFix» er rettet mot tyggis, og skal brukes også inernasjonalt.

For noen uker siden besøkte han det Skandinaviske kontoret for den stor tyggisprodusenten Wrigley`s.

- Jeg visste at tyggisforbruket har økt tilsvarende som snusforbruket. Så jeg kom inn og presenterte hva jeg hadde. Responsen var enorm og de ba meg bare komme tilbake med løsninger. Det er en annen sak jeg ikke har hatt tid til å følge opp.

Hobbyoppfinneren har også laget varianter som passer i bil, i båt og på tog med mange ulike alternativer for kopper, kulepenner, tannpirkere osv. Alt nøye gjennomtenkt. Men dette har han heller ikke hatt tid til å ta tak i – til tross for mange henvendelser.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere