RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
DOVRESKOGEN: Føreren av en Madza omkom da bilen han førte kolliderte med en bil med seks ungdommer i Dovreskogen på E6 i Dovre i Oppland fylke på natt til skjærtorsdag i år.
DOVRESKOGEN: Føreren av en Madza omkom da bilen han førte kolliderte med en bil med seks ungdommer i Dovreskogen på E6 i Dovre i Oppland fylke på natt til skjærtorsdag i år. Foto: Terje Lisødegård/Gudbrandsdølen Dagningen/Scanpix

Ordførere aksjonerer mot ulykker

Sist oppdatert:
Ordførerkorpset i Gudbrandsdalen samler seg til en markering som skal sette fokus på at ulykkessesongen er i gang.

De ni ordførerne i Gudbrandsdalen vil bruke nye metoder for å få ned antall ulykker på E6. To meter høye varseltrekanter, protestplakater, informasjonsmateriell og underskriftsaksjoner er noe av det de skal ta i bruk for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bilister. Ordførerne vil øke forståelsen av hvor viktig det er å bygge ny E6 i Gudbrandsdalen umiddelbart. Tirsdag skal ordførerne stå på hver sin ende av veistrekningen Ringebu sør – Otta.

– Vi ønsker å oppfordre bilistene til å være varsomme i trafikken, og samtidig vil vi varsle bilistene om at de kjører inn på en av Norges farligste veistrekninger, sier Aksel Eng, ordfører i Sør-Fron og leder av ordføreraksjonen.

E6 i Gudbrandsdalen er en av de farligste veistrekningene i Norge, og sommeren er høysesong for ulykker. I sommermånedene øker trafikken i Gudbrandsdalen med 30 til 40 prosent, og dermed øker faren for trafikkulykker kraftig.

– Vi er nødt til å få fram behovene og realitetene. Det er viktig at de som bestemmer ser at det er et unisont trykk om ny og utbedret vei. Det er et krav fra oss at det må gjøres noe med denne veistrekningen med en gang, vi kan ikke vente lenger, sier Eng.

(ANB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere