RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Papiravisene koster to milliarder

Sist oppdatert:
- Det er usannsynlig behagelig for avisene at det ikke er noe fokus på pressestøtten momsfritaket innebærer, sier Karen Eldbjørg Toven i Magasin- og ukepresseforeningen.

Pressestøtten og nullmomssatsen for papiravisene ble innført i 1969. Ordningen koster staten over 250 millioner kroner i direkte produksjonsstøtte. At avisene slipper å selges med moms, gjør at felleskassen går glipp av over en milliard kroner i inntekter årlig.

- Det er svært vanskelig å ha nøyaktig fasit på hvor store inntekter staten gir avkall på, men vårt anslag er at det dreier seg om cirka 1,4 milliarder kroner årlig. Det er usannsynlig behagelig for avisene at det ikke er noe fokus på pressestøtten momsfritaket innebærer, sier direktør Karen Eldbjørg Toven i Magasin- og ukepresseforeningen til Nettavisen.

En pressestøtte på nær to milliarder kroner er temmelig lik overskuddet papirpressen hadde i 2007. Da var overskuddet ifølge Medietilsynet på vel to milliarder kroner. Papiravisene slipper også å betale inngående moms for varer og tjenester de kjøper, siden denne motregnes utgående moms i forbindelse med avisenes momspliktige annonsesalg.

- Overmodent
Toven sier at pressestøtten er «overmodent for gjennomgang og modernisering».

- Den ferske konflikten om fotballrettigheter og nettdistribusjon er et ferskt eksempel på at verden har forandret seg på 40 år. Den teknologiske utviklingen har rett og slett tatt innersvingen på gamle reguleringer. I forhold til momsfritaket er det ytterligere ironisk at det er Skattedirektoratet som bestemmer hvilke aviser som skal få det, det er ikke engang en kulturpolitisk avgjørelse. Finansavisen ble for eksempel forsøkt holdt utenfor ordningen, ut ifra en gammeldags oppfatning av at finansstoff ikke hadde allmenn interesse. Regelverket må oppdateres, sier Toven.

LES OGSÅ:Krever nynorsk i alle papiravisene

Sommeren 2007 fikk magasin- og ukepressen fikk foreløpig medhold fra sekretariatet i EFTAs klageorgan ESA i at momsforskjellen mellom aviser og ukepresse ikke samsvarer med likebehandling av konkurrenter. Finansdepartementet er uenig i dette.

Der står saken den dag i dag.

- Manglende vilje
Toven anklager politikerne for å sove i timen.

- I partiprogrammene så er det bare Frp som har programfestet at avisene og ukebladene skal likebehandles. Høyre vil legge om og redusere pressestøtten. Det er for så vidt mulig å diskutere saken med politikerne, men det er stor forskjell på hva politikerne sier om dette og hva som faktisk blir gjort. Norske politikeres manglende vilje til å gå inn i dette er hovedgrunnen til at vi klaget inn forskjellsbehandlingen til ESA, sier Toven.

Magasinene og ukebladene forsyner statskassen med rundt 450 momsmillioner i året.

- Nylig startet VG med motestoff på nettet. Det er til de grader åpenbart at de konkurrerer om dette stoffet med ukebladene og magasinene. Avgiftspolitisk likebehandling er logisk, men utrolig nok er det ingen ytterst få som ivrer for det i norsk offentlighet, sier Toven.

Hun karakteriserer markedssituasjonen for medlemsbedriftene sine som «særdeles krevende».

- I fjor falt opplags- og lesertallene for medlemmene med cirka fire prosent. I fjerde kvartal i fjor falt annonseinntektene med nær 10 prosent. Og i årets to første måneder falt omsetningen fra mediebyråene, som står for cirka halvparten av annonseinntektene, med 27 prosent, sier Toven.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere