RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)

Privatetterforsker føler seg lurt av p-selskap

Sist oppdatert:
- Jeg følte meg som en kriminell, sier den tidligere politisjefen.

- Jeg oppfatter dette som et forsøk på bedrageri, tordner privatetterforsker Finn Abrahamsen til Nettavisen.

Det var i september i fjor at trøbbelet startet, da det dumpet et brev ned i postkassen hans, som han først trodde var reklame.

Men brevet som kom fra EasyPark, Nordens største leverandør av betalingstjenester for parkering, var alt annet enn reklame. Det skulle komme til å gi den tidligere sjefen for voldsavsnittet ved Oslo politidistrikt masse jobb og problemer.

- Det er en helt merkelig historie, konstaterer han.

- Gudskjelov kastet jeg ikke
Da Abrahamsen kikket nærmere på brevet, oppdaget han at det sto at han hadde tegnet en avtale om bruk av EasyParks tjenester.

- Gudskjelov så kastet jeg ikke brevet, for jeg hadde ikke peiling på hva det var. Men så kikket jeg på det, og oppdaget at det var en form for avtale. Når jeg kikket enda nærmere på brevet, så jeg at de også hadde puttet på mitt navn, sier Abrahamsen.

Det var også oppført et mobilnummer på brevet, og et bilnummer. Men ingen av numrene tilhørte ham.

- Mobilnummeret var helt feil, og de hadde oppgitt et bilnummer og en bil som jeg skulle ha. For det første så har jeg ingen bil som står registrert på meg, av sikkerhetsgrunner. Og bilen som står på kona var ikke i nærheten av det nummeret som sto der, forteller han.

Det var da jobben startet for Abrahamsen, som nå jobber som privatetterforsker. Jobben viste seg å bli mye større enn han kunne forestille seg.

Nettavisens parkeringsavsløringer:

Truer med å si opp millionavtale
EasyPark har anmeldt tidligere ansatte

- Unødvendig å betale så mye for parkering
Rådyrt å parkere kort
Datalenke avslører hvor du parkerer
EasyPark innrømmer mer juks
- Ingen liker å bli lurt
- Vi parkerte gratis i årevis
Parkeringsselskap tatt for falsk dokumentasjon
Parkeringsselskap manipulerte parkeringstider

- De la først bare på røret
- Jeg ringte EasyPark for å si fra, og først bare la de på røret. De ville ikke høre hva jeg sa, sier Abrahamsen.

Han kontaktet så vedkommende som sto oppført som ansvarlig for avtalen han hadde fått tilsendt.

- Han sa til meg at «du må jo vite hva du driver med». Jeg svarte at «jeg vet jo det, jeg vet jo at jeg ikke har bestilt noe hos dere.», sier han.

Etter samtalen regnet Abrahamsen med at alt var i orden, men det var det langt ifra. For i desember mottok han nok et brev - nemlig et inkassokrav.

- Jeg hadde gjort hva jeg kunne, så jeg må si jeg ble veldig overrasket da jeg fikk inkassokravet, sier han.

Inkassokravet var på 453 kroner - og 59 øre.

- Følte meg som en kriminell
Kravet skulle vise seg å bli svært vanskelig å få slettet.

- Det ble enda verre etter hvert som tiden gikk. Da tenkte jeg, det nytter ikke å snakke med de menneskene der, for måten de opptrådte på var forferdelig. Jeg følte meg som en kriminell når jeg snakket med dem. Jeg forsøkte å fortelle at det var feil, og følte meg rett og slett som en tosk, sier Abrahamsen.

Han så derfor ingen annen utvei enn å gå til en advokat.

- Advokaten skrev et brev for meg, og da gikk det ikke mer enn et par døgn før jeg fikk en henvendelse fra dem. Da var det en helt annen tone, og de beklaget, sier privatetterforskeren.

- Overrasket da direktøren ringte
Men så skjedde det som virkelig overrasket Abrahamsen, da en av direktørene i EasyPark tok kontakt.

- Jeg ble veldig overrasket da en av direktørene i selskapet ringte. Hva slags selskap er dette? Dette er jo rene klovnehistorien, sier Abrahamsen til Nettavisen, og fortsetter:

- En direktør i et millionforetak ringer om en slik henvendelse, for å fortelle at de skal gjøre opp for seg? Da tenkte jeg selv, er det kriminelle mennesker jeg har kommet borti? Er det en sånn fake-greie dette?

Han er ikke nådig i sin kritikk av EasyPark.

- Når du opplever noe sånt så kan det ikke være tilfeldig. Jeg mener dette er gjennomsyret fra bunn til topp. For når direktøren tar en telefon og håndterer et inkassokrav på 450 kroner, så er det noe galt. Da skal de ha kontrollen på hele greia, det er et nettverk og ikke bare noe de ansatte driver med, hevder han.

Noen dager senere mottok han nok en beklagelse fra EasyPark.

- Vi ble enige om at de skulle gjøre opp med en gang, også betale for mine advokatutgifter, sier han.

- Hørt at flere har fått det samme
- Men de traff vel på feil mann om de skulle forsøke å lure noen?

- Ja, og jeg driver jo med privat etterforskning selv. Jeg har vært borti en del sånn ting i jobben, og har gode kontakter, sier Abrahamsen.

Han har ikke politianmeldt saken, siden han fikk inkassokravet fjernet - og fordi en enkeltsak ikke vil bli etterforsket.

- Politiet vil jo ikke gå inn i denne enkeltsaken, og skal de det, så må kanskje 20-40 personer som har opplevd dette gå sammen, men det er vanskelig å samle disse, sier han.

Abrahamsen advarer nå andre som kan ha fått et tilsvarende brev i posten.

- Jeg tenker på alle de som kan ha fått dette her, for jeg har i ettertid hørt at mange har fått det samme. Folk må være veldig på vakt når de får et brev fra EasyPark. Ikke kast det, for i det kan det ligge et abonnement som du ikke har kjennskap til. Kaster du det, så kaster du din egen sikkerhet, sier han.

Abrahamsen råder også folk til å notere ned alle samtaler dersom de skal klage.

- Hadde jeg ikke fulgt med på hva dette var, så hadde jeg sittet i saksa, sier Abrahamsen.

Han mener folk er rett og slett er veldig sårbare og ubeskyttet i en slik situasjon, og at mange kanskje bare bare betaler uten å tenke mer over det.

- Jeg kan godt vitne
Nettavisen har siden nyttår avslørt en rekke kritikkverdige forhold knyttet til nettopp EasyPark, som leverer parkeringstjenester til 200 kommuner og private parkeringsselskap.

Blant annet har ansatte manipulert parkeringstider for å fjerne parkeringsbøter for kunder, og ansatte har parkert ulovlig på parkeringsplassene til Oslo kommune - og en rekke andre samarbeidspartnere. Selskapet har lagt seg flat og beklaget det som har skjedd.

EasyPark har også politianmeldt flere tidligere ansatte som følge av avsløringene, og Oslo kommune truer med å si opp sin millionavtale med selskapet om det nå ikke ryddes skikkelig opp.

- Hva tenker du om at EasyPark har politianmeldt flere tidligere ansatte?

- Da vil jeg tror at jeg kan være et godt vitne for disse folkene. Jeg er villig til å forklare meg for politiet om de tar den saken. Ut fra min opplevelse så vil det gi et bilde av hvordan dette er, mener Abrahamsen.

Han synes det er merkelig at EasyPark skylder på tidligere ansatte.

- Det nytter ikke å si at ledelsen ikke har kjennskap til det her når en direktør håndterer en sånn affære som min sak. Derfor er det merkelig at de i ettertid skylder på de ansatte, sier han.

- Bør bli konsesjonspliktig
Abrahamsen mener parkeringsbransjen nå må reguleres.

- Det bør være konsesjonspliktig så de ikke bare kan starte opp på lykke og fromme. Her går de inn i toppen og lurer folk trill rundt på alle måter, og at de ikke lager regler for sånt er helt utrolig, sier han til Nettavisen.

Som Nettavisen har skrevet tidligere, jobber Samferdselsdepartementet med nye regler for parkeringsbransjen. Men de har brukt seks år på utredningen og vet ennå ikke når de nye reglene er klare.

- Det er beklagelig
EasyParks direktør, Christian Sæterhaug, beklager overfor Abrahamsen.

- Først og fremst er det jo beklagelig det som har skjedd, sier han.

Sæterhaug forteller at det i saken er en selger som har gjort en feilregistrering av en kunde.

- Vi har hatt en bruker som har ringt inn som har ønsket å registrere seg som kunde, og så er det blitt registrert på feil adresse. Det var en kunde med likt navn, sier han, og legger til:

- Vi har hatt en dialog med både Abrahamsen og hans advokat, og vi har beklaget og betalt ut et vederlag for den tiden han har brukt på saken, sier Sæterhaug.

- Vi har et kundefokus
Han er imidlertid uenig med Abrahamsen, som reagerer på at en av sjefene selv ringte for å beklage.

- Det var en av våre salgssjefer som tok kontakt. Uavhengig av om han har en fortid som politisjef eller ikke, så forventer jeg at vår salgssjef tar kontakt og beklager når en av våre selgere gjør en feilregistrering. Det viser at vi har et kundefokus og at vi tar det alvorlig når kunder har problemer, sier Sæterhaug.

- Men Abrahamsen sier han oppfatter dette som bedrageri?

- De andre påstandene vil jeg ikke kommentere. Jeg forstår at det er irriterende tidsbruk for Abrahamsen. Dette har vi beklaget og vi har gitt han et vederlag, sier han.

- Telefonen skal også ha blitt lagt på når han ringte, og han karakteriserer behandlingen han fikk hos dere som forferdelig. Hva tenker du om det?

- Om så skjedde, er det veldig beklagelig. Jeg sitter sammen med selgere og kjenner meg ikke igjen i at dette er gjennomgående, men Abrahamsen opplevde dette høsten 2011, og det beklager jeg nok en gang, sier Sæterhaug.

Hva mener du om saken? Si din mening i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere