RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
TRAGISK ULYKKE: To personer omkom etter at ambulansehelikopteret styrtet på Sollihøgda like ved Hønefoss i januar i fjor.
TRAGISK ULYKKE: To personer omkom etter at ambulansehelikopteret styrtet på Sollihøgda like ved Hønefoss i januar i fjor. Foto: Frode Johansen

Rapporten etter ambulansehelikopterstyrt klar

Sist oppdatert:
Manglende merking av en kraftlinje trekkes fram i havarirapporten etter at et ambulansehelikopter styrtet på Sollihøgda i Buskerud i januar i fjor. To av de tre om bord omkom.

I havarirapporten, som ble offentliggjort onsdag, står det at «kraftlinjen var ikke fysisk merket og var usedvanlig vanskelig å oppdage fra luften». I tillegg påpekes svakheter i sambandet og det digitale kartsystemet samt selskapets prosedyrer.

Les også: Ulykkeshelikopteret fløy inn i høyspentlinje

Ambulansehelikopteret var under utrykning til en trafikkulykke da det traff kraftledningen og styrtet fra lav høyde. Piloten og legen om bord mistet livet, mens redningsmannen ble alvorlig skadd.

Havarikommisjonen kommer med tre anbefalinger etter ulykken, som skjedde da helikopteret skulle lande i en havarilomme ved E16. Den første anbefalingen er at nettopp havarilommer – og rasteplasser – «så langt det er praktisk mulig bør utformes slik at de også kan tjene som sikker landingsplass for helikoptre», blant annet ved at det at det tas hensyn til «hinderfrihet og øvrige relevante faktorer».

I tillegg anbefaler kommisjonen at Samferdselsdepartementet tar ansvar for å koordinere arbeidet med kartlegging av hindre for luftfarten og oppdatering av den nasjonale databasen. Den siste anbefalingen gjelder Norsk Luftambulanse og går på at selskapet bør «revitalisere» innsatsen for å kartlegge og håndtere risiko ved landing på ukjente landingsplasser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere