RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rekordmange krisetelefoner

Kirkens SOS besvarte rekordmange krisetelefoner i 2005.
Sist oppdatert:

I fjor besvarte Kirkens SOS hele 178.000 henvendelser til krisetelefonen, noe som er 14.000 flere enn i 2004 og nesten 500 henvendelser per døgn.

Veksten fører til store utfordringer, og Kirkens SOS trenger 400 nye frivillige for å møte den økte pågangen.

Generalsekretær Nora Blaasvær oppfordrer nå flere til å gi av sin tid for å avhjelpe ensomheten. For det er nettopp ensomhet som ligger til grunn for de fleste av samtalene i krisetelefonen.

- Hvis veksten kommer som resultat av at terskelen er lavere for å snakke om hvordan man har det, er det gledelig. Hvis den er et tegn på at ensomhetsfølelsen i samfunnet øker, er det urovekkende. Nå må alle gode krefter mobiliseres i kampen mot ensomhet. Å vise interesse for mennesker rundt seg er noe alle kan gjøre, sier Blaasvær.

Den døgnåpne krisetelefonen bemannes i dag av 1000 frivillige medarbeidere, fordelt på 15 svarsteder.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere