RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sekunder fra flykrasj

Sist oppdatert:
To fly med til sammen 348 passasjerer var nær ved å kollidere i lufta i går formiddag.

Var du med i flyet, eller kjenner du noen som var om bord? Tips TV 2 Nettavisen på mail: vaktsjef@nettavisen.no, sms: natips til 1984 eller telefon: 21006010.

Kontrollsentralen i Røyken oppdaget ikke at et SAS-fly og et KLM-fly var på vei mot hverandre i samme høyde, skriver VG.

En egen granskningsgruppe er satt ned for å finne ut hva som gikk galt.

- Vi anser dette som en svært alvorlig hendelse, sier Per Harald Pedersen, fungerende flysikkerhetsdirektør i Avinor.

KLM-flyet med 76 passasjerer og en besetning på fire var på vei fra Trondheim tilAmsterdam, mens SAS-flyet med 255 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer skulle fra Kastrup til Washington.

Katastrofen ble avverget fordi den såkalte krasj-alarmen TCAS (Traffic Collision Aviodance System) gikk i begge flyene. Denne skal utløses hvis avstanden er mindre enn åte kilometer.

- Det skal ikke skje at denne alarmen skal måtte gå av, sier underdirektør Geir Ingebrethsen i Luftfartstilsynets flysikringsseksjon.

Radardata og kommunikasjonslogger ligger innelåst i påvente av granskningen. En foreløpig rapport må sendes til Statens Havarikommisjon og Luftfartstilsynet innen 72 timer.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere