RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Birthe Steen Hansen/iBergen.no

Sendte ikke mayday

Sist oppdatert:
Kapteinen på M/S «Server» sendte ikke mayday-melding da lasteskipet begynte å få problemer.

(iBergen.no) Det kom fram på lørdagens pressekonferanse der både Kystverket og utvalget mot akutt forurensing (IUA) for Bergen kommune var representert.

Tok selv kontakt
Ifølge distriktssjef Kystverket Vest, John Erik Hagen, forløp seilasen som normalt fram til Hellesøy fyr. Trafikksentralen i Fedje fikk ikke anrop fra skipet om noen spesielle problemer, helt til sentralen oppdaget at skipet avvek fra normal kurs.

- Vi kontaktet da kapteinen umiddelbart og ba dem holde vestlig kurs. Han bekreftet at de gjorde det. Men på radaren så vi at skipet fortsatte å drifte i nordlig retning. Etter gjentatte anmodninger om å holde vestlig kurs, satte trafikksentralen til slutt inn taubåter i området.

Sju minutter etter første kontakt med skipet, bekreftet de grunnstøting. Katastrofen var et faktum.

Vet ikke årsak
- Vind og strøm førte skipet nordover. På det tidspunktet var vindstyrken 20 meter per sekund og bølgehøyden var på mellom sju og åtte meter, forklarer Hagen.

- Hvorfor begynte skipet å drifte?

- Det vet vi ikke. Sjøforklaringen vil gi svar på det, om det var motorstans eller ikke. Når den skal være er ikke klart, men det vil bli snart, sier Hagen.

- Vi ble forsinket
Kystverket har fått kritikk fra flere hold fordi oppryddingsaksjonen kom sent i gang. Spesielt trekkes det fram at mangelen av et oljeverndepot på Fedje kan ha forsinket arbeidet. Direktør for Kystverkets beredskapsavdeling, Tor Christian Sletner, bekrefter at Kystverket tapte «en håndfull» timer i jakten på verneutstyr fra andre depot.

- Ulykken ville ha skjedd uansett. Men konsekvensene av å ikke ha depot på Fedje var en tidsforsinkelse som vi vil evualuere senere. Men dette er en politisk sak som jeg ikke vil uttale meg om, sa Sletner på pressekonferansen før han la til:

- Vi satte raskt igang. Selv om det kunne vært bedre, så fungerer systemet når ulykker er ute. Menneskelige og tekniske svikt kan vi aldri være helt beskyttet mot.

Blir pulverisert
Over 250 tonn olje og diesel kan ha lekket ut i havområdet rundt Fedje og Hellesøy fyr. Akterskipet ligger nå nesten helt under vannoverflaten, omgikk av hvit fråde. Sannsynligvis blir skipet pulverisert under vann.

- Fortsatt er det olje igjen i båten. Det er grunn til å tro at det lekker ut. Først og fremst jobber vi med å samle den frittflytende oljen på havoverflaten. Samtidig jobber IUA med å rense og beskytte strandområdet. Ennå har ikke oljen nådd Herdla, som er spesielt utsatt med sitt fuglereservar. Oppryddingen vil kreve store ressurser over lang tid med folk, utstyr og penger. Dette vil koste, sa Sletner, som samtidig appellerte til frivillige.

- Vi vil ikke gå i gang og vaske fugler som blir tilsølt av olje. Men andre må gjerne komme og hjelpe til med det.

Les flere nyheter på iBergen.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere