RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(www.settegrenser.no)

Skal ikke skremmes fra flaska

Sist oppdatert:
Vi skal ikke skremmes, men læres til å drikke mindre. Slik blir statens nye kampanje mot alkohol.

Kampanjen er den største som noen gang er kjørt mot nordmenns drikkevaner. Helse- og sosialdirektoratet ønsker ikke å røpe særlig mye om virkemidlene, men litt kan de si:

- Det blir ikke en skremselskampanje, presiserer kommunikasjonsrådgiver Thor Erik Skarpen i Helse- og sosialdirektoratet til TV 2 Nettavisen.

15 millioner kroner er satt av til kampanjen, som direktoratet lanserer torsdag ettermiddag.

- Ikke avholdskampanje
Skarpen sier også at det ikke blir noen avholdskampanje.

- Men hva blir det da?

- Det kan jeg ikke si så mye om, men kampanjen vil gi folk kunnskap om hva som funker dersom de skal drikke mindre, sier Skarpen til TV 2 Nettavisen.

De kommende ukene vil kampanjen rulle over norske TV-skjermer og kinolerret. Den vil også stå på trykk i flere av landets ukeblader.

Fra røyk til alkohol
To år på rad har helsemyndighetene kjørt store kampanjer for å få nordmenn til å røyke mindre. Hver kampanje har kostet ti millioner kroner.

Nå er det altså drikkinga vår som står for tur.

Ifølge en rapport som ble lagt fram for noen dager siden, i regi av Rokkansenteret i Bergen og Helse- og sosialdirektoratet, koster alkoholbruk det norske samfunnet 20 milliarder i året.

Men vi har likevel færre alkoholskader enn de fleste land i Europa.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere