RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Lise Åserud/Scanpix)

Skjerper sikkerheten i undervannstunneler

Statens vegvesen gir sine regioner frist til 1. september med å fremlegge beredskapsplaner for de undersjøiske tunnelene, og innfører konkrete tiltak for å bedre sikkerheten.

Statens vegvesen har trykket på gassen etter helgens oversvømmelse i Oslofjordtunnelen. Bilister på vei fra Frogn til Hurum ble stoppet av vannet 140 meter under havoverflaten lørdag morgen. Mens tunnelen under Oslofjorden blir tømt for vann, og pumpesystemet gjenomgåes, kommer vegdirektør Olav Søfteland med tiltak som skal hindre lignende ulykker.

- Selv om vi ikke kjenner årsakene til hendelsen i Oslofjordtunnelen, vil jeg ha en generell gjennomgang av sikkerheten for at slike forhold ikke skal kunne skje igjen. Vi er svært opptatt av sikkerheten, sier vegdirektør Olav Søfteland.

Nye rutiner

Følgende tiltak skal innføres for undersjøiske tunneler.

  • Rutiner for tilsyn ved visuell kontroll av vannstanden i pumpesump og vannmagasin under vegbanen manuelt minst én gang per døgn.
  • Driftssjekk av alle pumper ved manuell oppstart.
  • Det skal være operativt teknisk bakapparat som kan stille på kort varsel for eventuell feilsøking og utbedringer.
  • Rutiner for behandling av feilmeldinger fra tunnelene skal bedres. Statens vegvesen ønsker at alarmene overføres til vegtrafikksentralene.

Statens vegvesens regioner har fått frist til 1. september til å sende inn sine beredskapsplaner og rapporter fra sin egen gjennomgang av disse.

Alle tunneler

Statens vegvesen vil også gjennomgå sikkerheten i alle norske tunneler.

- I første omgang skal vi se på de 52 tunnelene i Norge som er lengre enn tre kilometer. Dette blir et omfattende arbeid, men en viktig del av arbeidet med å gjøre vegtrafikken i Norge så sikker som mulig, sier Søfteland.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere