RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slakter Her og Nå for fødselsblemme

Sist oppdatert:
Presseforbundets leder Per Edgar Kokkvold går beinhardt ut mot ukebladet Her og Nå etter at det feilaktig skrev at Arve Juritzen er blitt pappa.

- Selv en person som ikke hadde vært journalist i mer enn en time, burde kunne sjekke slike opplysninger, sier Kokkvold til TV 2 Nettavisen.

«Arve Juritzens store drøm har gått i oppfyllelse. Den homofile TV-kjendisen er blitt pappa til en jente. Etter det Her og Nå kjenner til, skal den lille jenta hete Anita», skrev Her og Nå tirsdag.

Etter en rask sjekk med Juritzen selv, viste det seg at dette absolutt ikke stemte. Riktignok har han funnet en surrogatmor i USA, og skal bli far, men barnet er ennå ikke født.

- Høyst kritikkverdig
Lederen i Norsk Presseforbund er ikke nådig i sin kritikk av ukebladet.

- Dette er høyst kritikkverdig av Her og Nå, at de ikke kontrollerer korrektheten av sine opplysninger. Det er vel kanskje det første presseetiske kravet som må stilles til ethvert medium, at de må sjekke at opplysninger som gis, er korrekte og at man er kritisk i valg av kilder, sier Kokkvold.

Han forstår godt at den blivende pappaen Arve Juritzen er opprørt over usannhetene som er kommet på trykk.

- Det er vanskelig å tenke seg at dette ikke skulle være i strid med god presseskikk. Både Juritzen og barnemoren har all grunn til å reagere. De må gjerne klage saken inn for Pressens Faglige Utvalg, sier Kokkvold.

Bommert nummer to
Fødselsryktene er ikke den første bommerten fra Her og Nå. Senest i forrige nummer, i påskenummeret, skrev kjendisukebladet at prinsesse Märtha Louise og ektemannen Ari Behn skulle feire påske på Nordre Jørstad gård på Lillehammer.

Heller ikke dette viste seg å stemme. Ekteparet feiret nemlig høytiden i utlandet.

- Dette er opplysninger som tross alt kan være vanskelig å kontrollere, men også dette oppslaget viser at Her og Nå bør drive mye mer med kildekritikk og kildekontroll, sier presseforbundets leder.

Her og Nå la seg tirsdag helt flate og beklaget oppslaget da TV 2 Nettavisen konfronterte dem med Juritzens reaksjon.

- Skader troverdigheten
Kokkvold mener ukebladet har ødelegt for seg selv.

- For å si det mildt, så er dette ytterst uheldig for Her og Nås troverdighet, for også Her og Nå er avhengig av et snev av troverdighet, sier Kokkvold.

Han presiserer at han ikke tror at ukebladet bevisst har diktet opp historiene for å oppnå et bedre salg, men kaller det hele for et dårlig håndverk.

- Vi har sett eksempler fra en del land at deler av mediene bevisst har begynt å dikte. Dette har vi hittil unngått i Norge, og det håper jeg at vi fortsatt vil gjøre. Her har også Her og Nå et ansvar, avslutter Kokkvold.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere