RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
UROLIGE: Kvinner har oftere mareritt enn menn fordi de tar med seg hverdagens bekymringer inn i drømmenes verden.
UROLIGE: Kvinner har oftere mareritt enn menn fordi de tar med seg hverdagens bekymringer inn i drømmenes verden. (Foto: Colourbox.com)

Slik får du sove i varmen

Den er ingen grunn til å vri seg svett i sengen natt etter natt.

(iBergen.no) Sommervarmen er deilig, men ikke når soverommet føles som en badstu om natten. Med minimumstemperaturer på mellom 13 og 17 de siste nettene, får nordmenn nattvarme-sjokk i senga.

- Mandal var varmest natt til fredag med minimumstemperatur på 17,6. Ingen har ennå fått oppleve tropenetter, til det er det for tidlig på sommeren, sier Storm-meteorolog Olav Krogsæter til iBergen.no.

Kjølig luft
Likefullt har mange problemer med innsovningen i kokende varme soverom. Årsaken er at kroppen bruker energi på å regulere kroppstemperaturen fremfor å konsentrere seg om å sovne. Ikke er det alltid like enkelt å lufte varmen ut av rommene heller, etter å ha bakt i sommersolen hele dagen.

Det beste rådet for å slippe frustrerte netter, er å investere i en vifte eller aircondition. Noen sverger også til et kaldt og fuktig håndkle rundt glovarme føtter, eller en kald dusj før sengetid. Nedkjølingen gjør underverker for innsovingen, men ulempen med disse hjelpemidlene er faren for forkjølelse neste morgen.

Maske og øreplugger
Ha også rommet så mørkt som overhodet mulig, gjerne ved hjelp av blendegardin eller sovemaske. Støy, som ofte kommer når soveromsvinduet står på vidt gap, kan lukkes ute ved hjelp av ørepropper.

Ta gjerne et glass vin før sengetid, men unngå fristelsen for å ta glass nummer to. Alkohol kan lette innsovning, men gir urolig søvn med mange oppvåkninger og dårlig søvnkvalitet, er rådet fra Søvnsenteret ved Haukeland sykehus.

Unngå også koffeinholdige drikker etter klokken 17.00 og la sigaretten ligge noen timer før sengetid. Ikke legg deg med rumlende mage, men gå heller ikke amok kjøleskapet før du skal sove. Tung mosjon sent på kvelden er heller ikke å anbefale.

- Ikke bruk sovemedisin
Mange tyr til sovemedisin vanskelige sommernetter, men dette frarådes av søvnforskerne.

«Det er viktig å unngå regelmessig bruk av sovemidler. Sovemidler kan ved langvarig bruk forstyrre søvnen, og løser ikke søvnvanskene dine.» skriver Søvnsenteret på hjemmesidene sine.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere