RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kan Jens spare to milliarder

Sist oppdatert:
Navnekrangelen om Statoil eller Hydro kan løses på en elegant måte og spare statsminister Jens Stoltenberg for to milliarder kroner.

Gunnar Stavrum: Tenk på et tall

Morgenens store økonominyhet var beregningene til merkevareekspert Christian Sinding, som mener det vil koste over 2,7 milliarder kroner å bytte navn på Statoil.

- Dette tallet er basert på mine erfaringer, og det kan godt være 20 prosent mer eller mindre, sier Sinding til Nettavisen.

Bytte skilt og brevark
Merkevareeksperten opplyser at han har kommet frem til sine estimater gjennom erfaring med andre fusjoner, og ved å diskutere med kolleger.

Dette er hovedkostnadene:

Rebrande alt synlig

1,5 - 2,0 mrd.

Massekommunikasjon

0,6 - 0,8 mrd.

Intern branding

0,3 - 0,5 mrd.

PR og info

0,2 mrd.

Ny design, juss

0,1 mrd.

Totalt

2,7 - 3,6 mrd.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Stor usikkerhet
I mange medier i dag er regnestykket utlagt som en fasit på hva det vil koste å bytte ut Statoil-navnet, men Sinding understreker overfor Nettavisen at anslagene er usikre estimater.

Med hans eget slingringsrom, kan det altså være snakk om alt fra 2,2 til 4,3 milliarder kroner.

- Tenk bare på en bensinstasjon, hvor Statoil-logoen lyser mot deg lenge før du kommer til stasjonen, og går igjen på pumper, interiør, farge på stasjonen, kaffekopper, arbeidstøy. I verste fall får man en ny farge og en logo som kanskje ikke passer inn, slik at man må bygge om alle de 3.000 stasjonene, sier Sinding.

Spar milliarder
Merkevareekspertens hovedråd er å bruke Statoil som navn for hele det nye konsernet og viske ut Hydro-navnet. Han har liten tro på mellomløsninger som Hydro Statoil, fordi man da lett får to leire.

I avtalen mellom Statoil og Hydro heter det at man skal finne et nytt navn på konsernet etterhvert, og her mener Sinding at det kan ligge et godt kompromiss:

- Jeg vil i så fall råde dem til å velge et nytt konsernnavn, men beholde Statoil-brandet på bensinstasjoner og alt som er forbrukerrettet. Det vil i hvertfall spare dem for to milliarder kroner, sier Christian Sinding til Nettavisen.

Enkelt å gjennomføre
- Den største fordelen er at det sparer store kostnader, og at det bringer man lettere til målet. Å finne og registrere et slikt holdningnavn er en mye enklere prosess, og det gir den fordelen at alle ansatte tilhører det samme konsernnavnet - omtrent som Stabburet Pizza er en del av Orkla, sier Sinding.

- For forbrukerne vil ikke et slikt navneskifte på holdingsselskapet bety så mye, og det vil bli mye, mye billigere. For staten, som må ta 67 prosent av kostnadene på navnebyttet, bør det være særdeles viktig, sier Christian Sinding.

Hva mener du løsningen bør bli? Si din mening her:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere