RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sliten flygeleder sendte fly på kollisjonskurs

Flygelederen gikk dobbel vakt og hadde vært på jobb i over ni timer da han sendte to fly på kollisjonskurs.

Nesten-ulykken på Gardermoen skjedde den 28. november i fjor. Flygelederen hadde feilberegnet farten på ett fly, som kom for nær et annet passasjerfly. Begge hadde kurs for Gardermoen.

Havarikommisjonen peker i sin rapport på at flygelederen hadde jobbet sju dager i strekk og hadde jobbet 222 timer overtid fram til 28. november. Egentlig skulle han hatt fri, melder NRK Østlandssendingen.

- Vi ber om en vurdering av om reglene for arbeidstid og pauser for flygelederne bør være nøyere regulert i forskriften, sier havariinspektør Torfinn Horn.

Per Harald Pedersen i Avinors avviser at det er behov for en regelendring:

- Vi har retningslinjer i dag som er strengere enn de var da hendelsen skjedde. Det innebærer at flygelederne ikke skal sitte lenger enn en time i denne typen operative tjeneste, sier han ifølge NRK.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere