RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)

Spar 500 kroner hver måned - eller få 7.500 kroner i straff

Sist oppdatert:
Ny ordning kan straffe flere hundre tusen norske bankkunder.

I all stillhet innførte landets største bank, med cirka 450.000 boliglånskunder, denne uken nye og strengere kriterier.

De nye reglene, som tok til å virke fra mandag 8. november, krever at kunder må ha forsikringer (både person- og skadeforsikring), aktiv lønnskonto, debetkort, kredittkort og tvungen sparing i DnB Nor for å oppnå bankens beste boliglånsrente. Bankens nye navn på kunder som oppfyller alle de nevnte kriteriene er «Helkunde».

Ifølge dinepenger må du spare minst 500 kroner per måned eller ha 20.000 kroner på konto i snitt for å oppfylle kravene til «Helkunde».

Kunder som ikke oppfyller kravene blir straffet med 0,3 prosent høyere boliglånsrenter, ifølge banken.

Glimrer med sitt fravær
En fullstendig oversikt over de nye helkundekravene glimrer med sitt fravær på DnB Nors nettsider. Den eneste informasjonen finner vi på en underside om priser på lån. Her skriver banken: «For kunder uten helkundeforhold vil alle renter være 0,30 prosent høyere enn viste renter».

NA24 har forgjeves prøvd å komme i kontakt med DnB Nor torsdag og fredag for å få en detaljert oversikt over de nye helkunde-kravene.

På spørsmål fra dinepenger.no om eksisterende kunder som ikke er «helkunder», risikerer å få skrudd opp boliglånsrenten, svarer informasjonsdirektør Thomas Midteiede at det ikke vil skje nå.

NA24 fikk fredag kontakt med en av bankens rådgivere.

Hun opplyste at eksisterende kunder som ikke oppfyller helkundekravene sannsynligvis får skrudd opp boliglånsrenten neste gang Norges Bank hever styringsrenten.

Finnes billigere løsninger
Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerradet understreker at det ikke er forbudt med produktpakker, men våkne forbrukere bør være på vakt så de ikke undøvendig betaler for mye for banktjenestene sine.

- Såkalt «bundling» av produkter har vi lært oss å leve med i Norge gjennom fordelsprogrammene. Vi har hatt en diskusjon mellom forbrukerorganisasjonene i Europa om dette bidrar til urimelig oppbinding av kunder. I Norge ser vi at det er fullt mulig å flytte hele kunderelasjoner selv om de er forgrenet med mange produkter og at det finnes mange «mottakende» konkurrenter som ønsker totalkunder. Vi ser videre at mange forbrukere mener det er lettere å forholde seg til en tilbyder, men jeg er ikke sikker på om de vet at det er penger å tjene på å shoppe rundt, sier Jensen til NA24.

- Hvis du i dag har behov for å låne 2,2 millioner kroner for å kjøpe en bolig til fire millioner kroner vil en kombinasjon av DinBank og Skandiabanken gi deg bedre betingelser enn helkundevilkårene til DnB Nor. Da slipper du å bli låst inne i noe program og du kan beholde dine eksisterende forsikringsordninger, sier Jensen.

Avviser straff
Informasjonssjef i DnB Nor, Aud-Helen Rasmussen er ikke enig i at banken «straffer» kunder som ikke kvalifiserer til «helkunde».

- Vi innfører dette for å belønne kunder som velger å samle sine banktjenester hos oss, sier Rasmussen til NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere