RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sperrer kredittkort

Sist oppdatert:
Flere bankkunder har fått sperret sine kredittkort på grunn av datainnbrudd.

Nettavisen vet at kunder er tilsendt sms fra Santander Consumer Bank AS med følgende innhold:

«Av sikkerhetsmessige årsaker har vi sperret ditt GebyrfriVisa-kort. Du mottar nytt kort og PIN-kode innen 1 uke. For spørsmål ring . . . . . MVH Santander. »

Banken opplyser at kortinformasjon kan være på avveie, men påpeker at det ikke har vært innbrudd i deres database.

- Hacket i England
- Vi vet ikke omfanget av saken, men vi vet at det er butikker i England og Irland som har blitt hacket. Så det er de kundene som har brukt kortene på de brukerstedene som har blitt sperret, sier Christina Åhlander, leder for kortvirksomheten til Santander, til Nettavisen.

- Men vi vet ikke om de kortene er svindlet, men for å unngå svindel sperrer vi kortene, sier Åhlander, som påpeker at de foreløpig vet veldig lite om saken.

Hun presiserer også at det er flere norske banker som kan være rammet av hackingen.

- Det er nå det er oppdaget, men som vi forstår kan det ha vært tappet informasjon i en ganske lang periode. Så derfor sperrers mange kort som er blitt brukt over en periode. Det behøver ikke bare være folk som har brukt kortene på disse stedene den siste uken, sier Åhlander til Nettavisen.

- Forhold deg i ro
Teller AS, som er en av de største i Norge til å tilby brukersteder og kortutstedere tilgang til Visa, MasterCard og American Express, sier de er godt kjent med hackingen.

- For det første er det en kjent sak, og vi og våre kunder, bankene, er også informert om saken. Så er det sånn at de kortholderne som eventuelt er berørt i denne saken, de vil bli kontaktet av sin bank. Dersom de ikke hører noe er de utenfor faresonen og kan holde seg i ro, sier informasjonssjef Anders Bigseth i Teller AS til Nettavisen.

Bigseth opplyser at de har alle de norske bankene som sine kunder, men de har ikke oversikt over hvilke banker som er rammet av datainnbruddet.

- Det viktigste for bankens kunder, kortbrukerne, er at alle bankene er informert om dette og de har gjort de sikkerhetstiltak som de mener er nødvendige for sine kunder, sier han.

Han har følgende råd å komme med dersom kortet ditt er sperret og du ikke har andre bankkort.

- I tilfeller der man ikke har andre kort, kan kunden bli enig med banken om å nedautorisere et beløp, det vil si at kunden kan bruke for eksempel inntil 1000 kroner på kortet. Det gjør at tyven som eventuelt skal misbruke kortet heller ikke får tappet det for mer enn 1000 kroner, men det gjør at brukeren fortsatt kan bruke kortet, sier Bigseth.

Dette er likevel siste utvei.

- Vi opplever at de aller fleste i dag har flere kort, så det er sjeldent et problem, påpeker informasjonssjefen overfor Nettavisen.

Begynte å sperre i natt
- Jeg ringte opp banken for å høre hva det betydde. De fortalte at det hadde vært innbrudd i databasen til deres bank og flere andre banker. De hadde derfor sperret alle kortene, sier en kunde til Nettavisen.

Kundesenteret til Santander opplyser at banken har sperret mange Visa-kort, men ikke alle sine kunders kort.

- Vi har fått informasjon om at det kan være en del kortinformasjon på avveie. Muligens er det et databaseinnbrudd hos et brukersted. Men vi vet ikke helt konkret ennå. Det kan være flere norske banker som blir påvirket av dette her, opplyser kundesenteret til Nettavisen.

- Når begynte dere å sperre bankkort?

- Det ble satt igang i natt å sperre kort, sier kundebehandleren.

- Hvor mange bankkunder er rammet?

- Vi vet ikke det ennå, sier vedkommende.

- Stor pågang
Telefonen nærmeste gløder på kundekontoret til Santander onsdag formiddag, etter at en rekke kunder er tilsendt en sms om at kortet deres er sperret.

- Det er veldig stor pågang. De fleste slår seg til ro når de får høre at det gjelder mange. For det er ingen som har opplevd noen ukjente transaksjoner så langt, opplyser kundesenteret.

Nettavisen har vært i kontakt med Bankens betalingssentral (BBS), og de har ikke registrert noe datainnbrudd i sine systemer.

- Vi har ikke registrert noen angrep på våre systemer i natt, sier informasjonssjef Sigbjørn Larsen i BBS til Nettavisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere