RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: NTB Scanpix

Spetalen og Hauge møttes til elbil-debatt

Sist oppdatert:

Miljøbevegelsen og investor og milliardær Øystein Stray Spetalen er i tottene på hverandre etter at Spetalen i Nettavisen NA24 langet ut mot Norges miljøpolitikk og subsidieringen av elbiler.

Blant annet har Spetalen uttalt at «Stoltenbergs elbil koster deg og meg 1,2 millioner». Ifølge Spetalen ville det kostet fellesskapet 50 milliarder kroner dersom det selges 50.000 Teslaer i Norge, og at det ikke ville hatt noe klimaeffekt dersom så mange elbiler skulle rulle rundt på norske veier. Spetalen mener også at de subsidiene og frynsegodene man oppnår med å ha elbil i Norge i dag, kun er en ren subsidiering av de rike i dette landet.

- Denne rike eliten får lov til å benytte kollektivfeltene istedenfor å reise kollektivt, kjøre gratis gjennom bommer og på ferger, parkere gratis og få gratis drivstoff, sier Spetalen.

Bellona-leder Frederic Hauge slår tilbake med å si at «Spetalen er kynisk, ekkel og snever». Han mener det er mange måter å regne på.

- Jeg ser ikke hvorfor elbiler skal ha samme avgifter som bensinbiler, og jeg kaller ikke det subsidier. Fordi bensin- og dieselbiler påfører enorme kostnader og lidelser, og Spetalen regner ikke kostnader per astmabarn, som de forurensende bilene påfører, sier Hauge.

Les også Gunnar Stavrums blogg:Firmabil til 700.000 med halv skatt

Klimaforkjemperen Marius Holm i Zero langer også ut mot Spetalen og sier:

- Øystein Stray Spetalen tar feil. For de aller fleste av dagens Tesla-eiere ville det ikke vært noe alternativ å kjøpe en fossilbil med like høye avgifter som Teslaen, og da faller regnestykket hans.

Tirsdag møttes Hauge og Spetalen til debatt hos NRK.

- Staten går flipp av 50 milliarder
Der gjentok Spetalen kritikken mot avgiftsfritaket som kommer Tesla-eiere til gode.

- Hver Tesla har en avgiftslette på 700.000 kroner. De slipper i tillegg bompenger og bensinavgift. Det betyr at i bilens levetid så er det ytterligere 300.000 kroner som staten går glipp av. Hver Tesla koster norske skattebetalere én million kroner. Hvis det selges 50.000 Teslaer i Norge, så går staten glipp av 50 milliarder kroner.

Hauge var ikke enig:

- Kritikken fra Spetalen er snever. For det første, jeg er ikke uenig i regnestykket når det gjelder antall antall fat, men det er heller ikke så viktig for meg. Vi skal ha opp tidlig brukere og de som tør å ta risiko. Vi må altså få utviklet et marked og en infrastruktur for dette. Det er ikke subsidier, som Spetalen kaller det - det er fravær av avgifter. En vesentlig grunn til det, er at ebilen ikke har en del av de skadevirkningene i form av for eksempel luftkvalitet som en vanlig bil. Dette må også tas med i regnestykket, sa Hauge, som understreket at han ønsker at elbil-eiere i fremtiden må være med på å betale veiavgifter.

- Også glemmer du en del ting i det regnestykket. For etter at batteriet har stått i bilen, så kan det gjenbrukes i tyve år som backup for solcelleparker. Det burde jo du være interessert i, som investerer i sol, sier Hauge.

Vi fulgte debatten live:

Luksusbil?
Spetalen fortsatte å påpeke at Tesla-fordelene slett ikke kommer folk flest til gode.

- Tesla er en luksusbil for familier med god råd. En bil nummer to eller tre. For de som er primært interessert i å slippe å stå i kø, sa han.

Frederic Hauge var slett ikke enig i Spetalens karakterestikk av Tesla som en luksusbil.

- Jeg synes det er ille at du kan sitte å si det. Det er 20.000 elbil-brukere. Det er mange av disse som er vanlige familier. Hvis du har mer en 15.000 kilometer kjøring i året, så er det ikke så veldig mye dyrere å kjøpe en Tesla. Jeg synes at de påstandene der ikke holder mål i det hele tatt. Og igjen, så regner du feil. Jeg skulle tro at du kunne regne bedre. Det er mange vanlige familier som i dag har en Tesla som en nummer én-bil, og bare den bilen, sa Hauge.

- Teslaen er en sportsbil. Den er en subsidie for rike folk som vil slippe å stå i kø, sa Spetalen, før han fortsatte på et annet spor.

- Vi bruker i Oslo i dag cirka en til halvannen milliard til kollektivsatsing i året. 10.000 Teslaer representerer et inntektstap for staten på cirka ti milliarder kroner. Da spørs det, han som i dag reiser kollektivt, vil han være mest tjent med at flere rike fikk kjøpt seg en Tesla sportsbil som nummer to, etter at kollektivtransport i Oslo får ti milliarder i ekstra satsing? Etter ti år så står kollektivsatsingen der fortsatt, mens Teslaen er på Grønmo, sa Spetalen.

- Det er fullt ut en familiebil, det er en sikker bil og den har den rekkevidden man trenger til å bli en nummer én-bil. Du trenger ikke å være verken rik eller ha to biler. Og du som kan finans, fravær av avgifter, er det subsidier da? Dette er vanvittig matematikk, Spetalen, sa miljøkrigeren og måtte svare bekreftende på at sønnen hans jobber i Tesla.

Hauge understreket at han har jobbet med Tesla i en årrekke, også før sønnen begynte i selskapet.

Debatt på Twitter
Diskusjonen raste også på sosiale medier under og etter debatten.

«Pinlig at den ellers progressive Spetalen har gjort klimavennlig teknologiutvikling til samfunnets største trussel», skriver en bruker.

«I kveld mistet jeg en del respekt for Spetalen. Så uviten. #aktuelt. Norge er netto eksportør av ren strø», skriver en annen.

Det var også mange i de tusen hjem som er enig i milliardærens Tesla-kritikk:

«Utrolig. Rikmannen Spetalen har avslørt #Tesla bløffen i Oslo Vest. Fredrick Hauge går i fella og sier luksusbilen er miljø?»

«Når det gjelder å regne i kroner og øre tror jeg Spetalen er et et hestehode foran opponenten sin.. #aktuelt»

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere