RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stopper ikke matte-barnehager

Kunnskapsminister Øystein Djupedal er positiv til at barnehager starter realfagundervisning, men vil ikke pålegge landets barnehager å følge Fjell kommune.
Sist oppdatert:

- Læring er positivt og vi har flinke pedagoger i norske barnehager. Men det må legges opp til at læringsprosessen skjer på barnas eget nivå og formidles gjennom lek, sier Djupedal (SV) til TV 2 Nettavisen.

Mandag varslet Fjell kommune utenfor Bergen at de har startet arbeidet med å utvikle et pedagogisk opplegg for realfagsundervisning i barnehagene deres fra høsten av. Målet er å øke interessen for fag som matematikk for på den måten å sikre nødvendig rekruttering til ingeniøryrket og andre realfaglige yrker.

Djupedal har ingen planer om å pålegge alle landets barnehager om å følge Fjell kommune.

- Å sende barna sine i barnehagen er frivillig og realfag er ikke en del av det obligatoriske tilbudet, sier han.

- Barn ønsker å lære
Djupedal frykter ikke at det nye tilbudet vil føre til elite-barnehager og at barn fra barnehagene i Fjell vil stille langt sterkere når de starter på skolen.

- Barn er i utgangspunktet forskjellige og stiller ulikt når de begynner på skolen. Dessuten kan vi ikke nekte barnehager å fokusere på realfag dersom de ønsker det. Barnehage er et frivillig tilbud og de står fritt til å legge opp et tilbud til barn og foreldre, sier Djupedal.

Kunnskapsministeren ønsker ikke å uttale seg om formålet bak realfagssatsingen, men legger ikke skjul på at læringen må stå i forhold til barnas naturlige læreprosess.

- Barn er nysgjerrige og hvis de kan leke med tall og bokstaver er det positivt, sier han.

Advarer mot ensidig fokus
Også Utdanningsforbundet synes Fjell kommunes satsing virker spennende og stiller seg positive til satsingen.

- Det er på ingen måte nytt at barnehagen driver med aktiviteter som bygger opp under barns forståelse av tall, mengder, form og rom. Men det høres spennende ut med et opplegg hvor man ønsker å prøvd dette ut enda mer systematisk, sier nestleder i seksjon for barnehage i Utdanningsforbundet, Lasse Kolstad, til TV 2 Nettavisen.

Han advarer samtidig mot at barnehagen skal bli et rekrutteringssted for fremtidige ingeniører.

- Man bør være forsiktig med å tenke slik, men man bør tenke på at alt barn lærer har de nytte av senere i livet. Det bør ikke være ensidig fokus på å lære dem matematikk for å sikre flere realister i fremtiden, sier Kolstad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere