RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
HVOR STÅR DET SALG? Lefdal har et januar-rush, men et salg er det nok ikke lov til å kalle det...
HVOR STÅR DET SALG? Lefdal har et januar-rush, men et salg er det nok ikke lov til å kalle det... Foto: Faksimile Lefdal

Styr unna salgsfellene!

Sist oppdatert:
«Nyttårsfest», «januarrush» og «happy new TV» skal lokke deg i kjøpefella - rett og slett fordi kjedenes tilbud er så dårlige at de ikke kan kalle det et salg.

(iOslo.no) Dette er tiden for høye rop om ekstremsalg. Utallige butikker skal «sønderknuse» prisene, og du som kunde skal spurte til de store kjedene og sikre deg varer som har kostet så meget mer for bare få dager siden. Og det er selvfølgelig bare én vare per kunde eller et begrenset antall.

Men legg merke til at ordet «salg» nesten aldri brukes i annonseavisene du får i postkassen. Her er noen eksempler:

* «Heng deg PÅ! I dag startet kjøpefesten» - Bohus

* «Januar-rush» - Lefdal

* «JANUARKAMPANJE JANUARKAMPANJE JANUARKAMPANJE JANUARKAMPANJE» - Møbelringen

* «Nyttårsfest!» - G-Sport

* «Happy new vaskemaskin, Happy new PC, Happy new TV» - Elkjøp

Elleville dager
Mens de store kjedene får «kjøpefestene» til å virke som fantastiske vekkelsesmøter, ber Forbrukerombudet kundene om ikke å la seg lure. Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet, forteller deg hva reglene for salg er:

- Butikkene må ha satt ned prisen i forhold til egen førpris.

- Butikkene må også oppgi denne førprisen, slik at folk ser hvor stort avslag det er snakk om.

- Førprisen må være reell, det vil si at varen må være solgt for den prisen de siste seks ukene. Det holder ikke bare å sette på en merkelapp med høy førpris.

Sports- og møbelbransjen
Forbrukerombudet jakter på aktører som prøver å villede kundene til å tro at de faktisk gjør et kupp:

- Det vi har gjort opp gjennom årene er at vi har gått gjennom bransjer vi har sett det har vært mistenkelig mye salgsmarkedsføring. De to bransjene det siste året er sportsbransjen og møbelbransjen. Men hos disse bransjene har vi sett en klar forbedring, selv om det fremdeles kan være enkelte problemer, sier Gjedrem.

Dette er rådene til deg fra Gjedrem:

- Se på nåprisen
- Det beste rådet til forbrukeren er å ikke henge seg så mye opp i førprisen, men heller se på nåprisen. Skal du gjøre et godt kjøp, må man se hva varen går for i dag og sammenligne med andre butikker, sier han.

Og det kan by på store problemer for en kjede å lure kundene sine.

BLIR VI LURT? SI HVA DU MENER I KOMMENTARFELTET UNDER SAKEN!

- Det som vi gjør i første omgang er at vi ber om å endre markedsføringen. Så sjekker vi det noen ganger til, og da kan vi vedta at de må slutte å markedsføre på den måten. Gjentar de dette, må de betale et forelegg, sier Gjedrem.

Han opplyser at denne boten er såpass høy at det «ikke skal lønne seg å gjøre det en gang til».

Elkjøp: Ikke et salg
iOslo.no konfronterte Elkjøps informasjonssjef, Åshild Indresøvde, med den voldsomme januarreklamen - som av mange kan oppfattes som et januarsalg.

- Vi er jo kjent med problemstillingen. Januar er jo tradisjonelt en måned med ekstra gode tilbud, folk forventer å få gode tilbud da. Litt uavhengig om man kaller det salg eller ei, så oppfatter vi at folk selv har et bevisst forhold til prisene på produktene våre, sier hun til iOslo.no.

Elkjøp kaller ikke januarsalget sitt for et salg. For å ha et salg, må man ha en førpris.

Kunden avgjør
- Bruker dere ikke ordet salg fordi dere da må opplyse om førpris?

- Temaet for januarkampanjen denne uken er januar og nyttår. Om kunden oppfatter det som et salg eller ei, må være opp til den bevissthet kunden har om det er et godt tilbud eller ei.

- Er det et salg? Ja eller nei?

- Ikke salg, gode tilbud
- Nei, det er ikke et salg hos Elkjøp. Men det er en kampanje med gode tilbud. Dette er en ekstra sterk og viktig kampanje, men det er ikke et salg. Vi retter oss etter regelverket.

- Men kundene tror de går på et januarsalg hos dere?

- Jeg forstår det. Men vi har gode tilbud.

- Så dere drar nytte av at folk tror de er på januarsalg?

- Vi mener vi har gode tilbud i denne perioden. Folk forventer gode tilbud i januar. Jeg tror folk flest er oppmerksomme, avslutter Indresøvde.

Les flere nyheter på iOslo.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere