RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TRUTH LEEM (Reuters)

Telenor: Feilen i mobilnettet er rettet

Sist oppdatert:
Telenor beklager at det tok 18 timer før de fikk rettet feilen som rammet mobilnettet og millioner av kunder fredag.

Lørdag morgen melder Telenor at trafikken i mobilnettet skal være tilbake til normalen igjen - 18 timer etter at kunder over hele landet opplevde at de ikke kunne ringe, sende SMS eller bruke mobildata. Mobilnettet var ikke helt nede, men sterkt redusert mens det sto på, ifølge Telenor.

Feilen oppsto ved 11-tiden fredag og ble først funnet ved midnatt. Det viste seg å være noe galt med en server i Oslo.

At feilen oppsto samtidig med at store deler av landet var rammet av flom og ras, gjorde det ikke lettere. Feilen gjorde det vanskelig å nå fram til nødummer 110, 112 og 113.

Tre millioner Telenor-kunder rammet
Rundt 3 millioner mobilkunder i Telenor pluss kunder hos Ventelo, Djuice, Talkmore, Ludo og Network Norway - som leier plass i Telenors mobilnett - ble rammet da mobilnettet sviktet fredag.

- Det er ikke vanskelig å forstå den kritikken som har kommet, Situasjonen var alvorlig og veldig beklagelig for våre kunder. Det at mobilnettet ble rammet midt under flommen, gjør situasjonen ekstra alvorlig, sier informasjonssjef Kristin Tønnessen i Telenor til Nettavisen.

- Hvorfor tok det 11 timer før dere fant feilen?

- Det var vanskelig å identifisere feilårsaken. Da vi fikk lokalisert feilen ved midnatt, så fikk vi også startet feilrettingen og nettet kom da raskt opp igjen.

- Men det er vanskelig å forstå hvorfor det tok så lang tid å finne feilen?

- Man jobbet etter flere hypoteser, men det var vanskelig å se logikken i feilsituasjonen. Nå skal vi kartlegge årsakssammenhengene, ta lærdom og avklare tiltak for å unngå at noe lignende kan oppstå igjen, sier Tønnessen.

Bare fasttelefon fungerte som normalt
Feilen rammet mobilnettet like før kl 13.00 fredag og førte til sterkt redusert kapasitet for mobil tale, SMS og mobildata for kunder i hele landet. Bare fasttelefon har fungert som normalt i hele perioden, melder Telenor.

Hadde store ressurser i sving
- Vi har hatt store ressurser i sving helt siden feilen oppstod for å løse problemet, og beklager på det sterkeste at det tok så lang tid før vi fikk lokalisert og rettet feilen, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge ifølge en pressemelding fra selskapet.

Feil i Oslo-server
Feilen ble lokalisert til en server på en sentral i Oslo rundt midnatt, og det ble da mulig å starte feilretting.

- Trafikken går nå i all hovedsak som normalt, men noen kunder kan fortsatt oppleve noe ustabilitet med datatrafikk. Dette jobber vi for fullt med å løse, sier Kårhus.

Telenors kriseteam har sittet samlet siden feilen oppstod og gjennom natten, og Telenor har fortløpende orientert myndighetene om situasjonen.

Skal kartlegge årsaker
- Vi jobber nå med å klarlegge fullstendig årsakssammenheng, samtidig som vi konsentrerer oss om å sikre fortsatt stabil drift. Det er svært viktig for oss nå å gå gjennom hva som har skjedd og se om det er noe vi kunne gjort for å unngå denne situasjonen. Dette har vært en svært alvorlig feil, og vi beklager på det sterkeste de problemer dette har medført for våre kunder, sier Kårhus.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere