RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Jon Fredrik Baksaas, Telenor
Jon Fredrik Baksaas, Telenor Foto: Aas, Erlend (Scanpix)

Telenor raser etter slakt

Sist oppdatert:
Sjefen i landets nest største selskap får det glatte lag i toppsjefundersøkelse. Telenor raser.

Upersonlig, distansert og bøllete er bare noen av en lang rekke negative karakteristikker som kommer frem i Ukeavisens Ledelses toppsjefanalyse av Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas.

Redaktør Magne Lerø legger ikke fingrene i mellom i sine kommentar til undersøkelsen.

- I Ukeavisen Ledelses toppsjefsanalyse ender Jon Fredrik Baksaas på bunnen. Grunnen er at han overprioriterer tall og resultater, han kan opptre hensynløst overfor medarbeidere og bryr seg lite om hvordan hans lederstil virker på andre, forteller Lerø til NA24.

Kritikk fra lederkolleger
I undersøkelsen har Ukeavisen Ledelse snakket med 15 personer som kjenner Baksaas, enten som ansatt i selskapet eller ved at de har fulgt Telenor tett.

Intervjuobjektene har fått uttale seg om Baksaas lederevner på ti forskjellige områder og gitt ham poeng på en skal fra null til ti. Baksaas oppnår kun 60 poeng av 100 oppnåelige. Snittet for de 47 toppsjefene som tidligere har vært gjennom undersøkelsen er 73 poeng.

Menneskelige egenskaper
Til tross for at Baksaas har levert enormt gode resultater for Telenor, så er det de menneskelige egenskapene som trekker kraftig ned, skal vi tro Ukeavisen Ledelse.

På området emosjonell intelligens faller Telenor-sjefen helt igjennom, ifølge avisens undersøkelse.

- Baksaas er distansert, en sjef med kalkulator, som fokuserer på sak og måltall, mindre på prosesser og menneskers opplevelser av situasjonen. Det skorter på emosjonell intelligens. Det er sjelden folk på dette nivået i organisasjonen, har så pass dårlig med sosial teft og evne til å komme nær mennesker som Baksaas, sier Lerø.

Liker ikke toere
Det går videre frem at Baksaas fungerer best i forhold til enere. Han liker de beste. Toerne vil merke godt at de har en sjef som ikke er fornøyd. De han mener ikke er dyktig nok, kan oppleve ham som bøllete.

- Problemet er at han ikke tar inn over seg hvordan han kan oppleves. Han ser det ikke som et problem eller som noe det ikke er mulig å unngå når det stilles tøffe krav til folk. Baksaas lar ikke være å servere skarp kritikk i redsel for at noen skal bli sure eller provosert, sier Lerø.

Baksaas bidrar heller ikke til å gi Telenor et godt omdømme. Avsløringer om store personlige bonuser og barnearbeid hos underleverandører i Asia reduserte Telenors omdømme merkbart i en periode.

God administrator
På noen områder får ritktignok Baksaas skryt

- Baksaas er en administrator. Det er tall og strategier han er besjelet av. Det som teller er det som kan omsettes i resultater og lønnsomhet. Baksaas er nøkkeltallenes mester og en kløpper til å omsette de i tiltak og strategier, skriver Lerø.

- Er ikke konklusjonene i undersøkelsen vel negative? Med de resultatene Baksaas leverer så har vel både styre og eiere grunn til å være fornøyd?

- Ja, for Telenor som konsern er Baksaas en strålende kar. Han er opplagt en mann som kan styre Telenor videre med stor suksess. Men han mangler en del egenskaper som mange nøkkelmedarbeidere i Telenor forventer, sier Lerø og minner om at det er ledere i Telenor som har sagt sin mening i undersøkelsen.

- Hvilke egenskaper er det han først og fremst mangler?

- Det går på kommunikasjon og medmennesklighet. Baksaas kommer ikke nær nok sine medarbeidere. Han er ikke opptatt nok av hva som driver mennesker og han evner ikke spre begeistring og varme. Han motiverer dem som er hans like, de som er litt enøyde, som jager resultater. Det blir tempo, resultater, effektivitet, tydelighet, prestasjoner der Baksaas oppholder seg. Men han utløser lite glede og god stemning, sier Lerø.

Telenor raser
Hos telegiganten tas ikke undersøkelsen nådig opp.

- I dag er det mange som er opprørte i Telenor. Vi føler at karakteristikken av Jon Fredrik Baksaas er grovt urettferdig, veldig spekulativ og vi kjenner oss ikke igjen i bildet som tegnes. Anonyme kilder som får spre slike personkarakteristikker uten at motivene er kjent og uten at Baksaas får svare er rett og slett useriøst. Ukeavisen Ledelse har her servert et stykke journalistikk som er av en slik art at vi vil avstå fra ytterligere kommentarer, kommenterer informasjonsdirektør Pål Kvalheim til NA24.

- Jeg vil ikke kommentere innholdet i denne artikkelen; utover å konstatere at artikkelen er svært spekulativ, basert på anonyme kilder med motiv vi ikke kjenner, melder teleselskapets styreleder Harald Norvik til NA24.

Fakta om Telenor
Telenor Group (OSE: TEL) er et norsk telekommunikasjonsselskap opprinnelig opprettet av staten i 1855 som Telegrafverket. Selskapet er i dag et delprivatisert aksjeselskap med selvstendig forretningsvirksomhet innen mobiltelefontjenester, fastnett fortelefoni og bredbånd til internett samt TV-tjenester via kabel og satellitt. Telenor har vært Norges klart nest største konsern siden fusjonen mellom Statoil og Norsk Hydro sin oljedivisjon.

Telenor har i alt rundt 46 000 ansatte i 14 land, hvorav cirka 10 000 i Norge. Etter Akers salg av Aker Yards er Telenor Norges største konsern målt etter sysselsetting. Statens eierandel i Telenor er 54 prosent gjennom Nærings- og handelsdepartementet, og fire prosent gjennom Statens pensjonsfond - Innland (tidligere Folketrygdfondet).

Telenor omsatte i 2009 for 97,65 milliarder kroner og hadde et årsresultat på 10,5 milliarder kroner.

Fredag ettermiddag handles Telenor-aksjen til 84,35 kroner, som er uendret sammenlignet med børsåpning. Markedsverdien til selskapet er nå på i underkant av 140 milliarder kroner.

Næringsminister Trond Giske avstår fra å kommentere saken.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere