RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Karoline E. Arnesen/TV 2 Nettavisen)

Tjener rått på menns forfengelighet

Sist oppdatert:
Skjønnhetsprodukter for menn er kosmetikkbransjens nyeste storsatsing, og norske menn bidrar til at salget går så det suser. Si din mening om mennenes nye vaner her.

Kosmetikk er noe flesteparten av oss forbinder med kvinner og femininitet, men et raskt blikk blant landets mange parfymerier viser en annen sannhet.

Biotherm, Clarins, Clinique og Lancome er bare noen av merkene som i dag tilbyr menn et stort utvalg av skjønnhetsprodukter. Fuktighetskrem, rensevann, øyekrem, ansiktsmasker, anti-rynkekrem og selvbruningskrem står pent og pyntelig på rad og rekke i dagens kosmetikk-avdelinger. Og salget går så det suser.

- God respons

- Vi har fått en veldig god respons fra markedet, og vi er overrasket over hvor stor etterspørselen har vært. Selv om noen av produktene har vært på markedet i ti år, er det først de siste årene det har begynt å ta av. Vi ser også at enkelte butikker velger å satse mer på herrepleie, sier avdelingsleder i L'Oreal Norge, Marianne Søberg, til TV2 Nettavisen.

SI DIN MENING:
Er menn blitt for forfengelige?
Ja
Nei
Bryr meg ikke

Se resultat
Hun forteller at mellom 20 og 30 prosent av salget til Biotherm er produkter for menn, men at dette varierer veldig med tanke på nye produkter som hele tiden kommer på markedet.

Men det er slett ikke bare homofile menn som tar turen innom parfymeriet. Tvert imot.

- Vi opplever at alle typer menn i alle aldre kommer og handler hos oss, sier butikkmedarbeider Mona Ryan på Steen&Strøm i Oslo. Dermed knuser hun ideen om at det bare er homofile eller spesielt feminine menn som har hevet seg på kosmetikk-trenden.

Sminke for menn

Rykende ferskt på markedet er derimot sminke for menn. I november 2003 lanserte Jean Paul Gaultier sin første sminkeserie for menn her til lands. Solpudder, eyeliner og lebepomader med farge har invadert butikkene, og mascaraen er rett rundt hjørnet. 16 butikker har satset på denne typen kosmetikk, og også her er etterspørselen overraskende stor.

- I november og desember solgte vi for over 100.000 kroner over disk i 14 Estetique-parfymerier landet rundt. Etterspørselen har vært så stor at flere av produktene har vært utsolgt, forteller produktansvarlig for Jean Paul Gaultier, Helene Validier, til TV 2 Nettavisen.

I motsetning til de mer tradisjonelle skjønnhetsproduktene, blir denne type kosmetikk først og fremst kjøpt av homofile, samt menn som er trendy og som tør prøve noe nytt.

- Men heterofile viser også sin interesse. Gi markedet fem år så tror jeg dette blir både trendy og akseptert, sier hun.

Homsepatruljen gir mersmak

At menn er opptatt av utseendet sitt er forsovet ikke overraskende eller spesielt nytt. Det er ingen hemmelighet at menn stadig smumglåner kjærstens toalettmappe. Men det er først de siste årene at skjønnhetsprodukter for menn er blitt markedsført og mer akseptert.

Mange mener at medias rolle har stor betydning for hvordan menn i dag stadig bruker mer tid foran speilet.

Den mye omtalte tv-serien "Homsepatruljen", et amerikansk reality-konsept der fem homofile menn gir heterofile menn tips om blant annet hvordan ta bedre vare på utseendet sitt, er blitt svært populær her til lands. Ikoner som David Beckham har også bidratt til å sette fokus på menns utseende.

- Om ikke media har en direkte påvirkning, så hjelper de ihvertfall på å øke fokusen og markedsføre produktene, sier trendanalytiker Kristin Undheim i Bengal Consulting, til TV2 Nettavisen.

Dermed gjenstår det å se om vi noen år frem i tid deler sminkepung med gutta.

Si din mening om norske menns nye vaner her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere